semoga berbahagia mendapat rahmat

limpah kurnia Tuhan yg Esa..........

31 December 2010

tun yg bertuah!


Indahnyaaa damainyaaa keluarga yg bahagia
itulah idaman, impian setiap insan,
yg dahagakan belaian, serta kasih dan sayang
oh ayaahhh oh ibuuuuu
dengarlah rintihan dan luahan haaatiku yg dahaga kasih
jiwaku terasa terseksa, ketandusan kasihmu
marilah kita bina bersama2
KELUARGA BAHAGIA …..

Hahaaaaahaha,,, semua org bertuah, bertuah sebab ade ibu bapa, ade suami, ade adik beradik, ade atok ade nenek, ade pakweeee, ade makweee, ada hantu belaan (haaa yg ni menempah maut, bg yg bela hantu raye ke ape ke,bertaubat sekarang hahaa), bertuah ade macam2 laah.... sgt bertuah kan!! tp tun rasa tun paling bertuaahhh wha100.... tun bertuah sebab adeeeeeeeeeeeeeee jenggg3


kakak seperti Ismaliza Ismail! Walaupun asal balik rumah je kene bebel, dlm tipon pon nak bebel, dlm kereta bebel jugak, lambat siap pon kene bebel lg (kalau die lambat xpe lak hahaa), sukeee membebel tp bebel yg bermakna / membina laa kah100 (nak muntah lak, kalau kakak bace ni mesti kembang) bebel3, biase leee ore dewasa nihhh meme gituuuu..... hahaaa...

ingatkan membebel je kelebihan kakak! Alhamdulillah, kakak kalau masak sedap 'gileee', dulu kalah dgn masakan ain (kakak tun jugak), sekarang lg hebat! (nak kahwin tu pasal laa kih3)... macam mana boleh jd lagu ni?? warisan (dpd mak) katenya.... mak tun masak meme meletuppp ahh, kalah chef wan tuh, abah pon jatuh cintaaa dgn masakan mak! Hahahaa... (abah cerita dulu)... wink!

Kakak juge x berkire dan x kedekut (bile gaji keluar r) hahahaa... seorang yg tabah walaupon pelbagai masalah datang bertimpa2, tp masih boleh atasi sorang2 cheeewwaahhh (kadang2 tu ade laaa 'ter' nampak die nangis sorok2).... kihh100..

tun jugak bertuah ade adik seperti Nur sakinah Ismail! Satu2 nya adik perempuan tun.... tp agak besar 'sikit' dpd tun hehehehehe... seorang yg gagah (jumpe ore jahat nanti, mesti adik tun boleh selamatkan tun dgn sekali tumbuk je kot) heheheee... dulu tun rapat dgn adik lelaki (sampai rase macam x de adik perempuan pulak)... d sebabkan adik tun yg satu2nya lelaki tu p dulu menghadap Ilahi, jd adik perempuan tun yg ni ambik alih hahahah...

walaupun adik tun x dapat p berjihad setahun (x p sekolah) d sebabkan kecedaraan tertentu, tp adik tun sgt pandai dan rajin (ade mase die bukak buku, belajar kt rumah, tp tgk tv lebih r haha)... cepat tangkap ilmu (tun ni haa lambat macam siput keh3)..... kuat ingatan (selalu kena ceramah dgn tun) hahaa,, dgr cakap, haa yg ni paling bagus, suke tolong tun (walaupun kadang2 tu kene bg upah la kan haha).... yg paling hebat, seorang yg sangat baik bg ore pinjam duit, adik tun ni macam bank, kakak, ain, tun dan termasuk abang pinjam duit dpd die.... nampak je macam budak2 tp ore hutang die keliling pinggang wha3 (tun da habes bayar r kah3), banyak wooo duit die, beribu2 kah3... alaaa budak2 lg kan, buat apeeeee pegang duit banyak2 nanti hilang... ha100

pandai menjaga hati kakak2nya (pandai membodek sebenarnyeee wha3) adik tun ni suke buat lawak, dan banyak bersabar (bile ade 1 mase tu terlalu rindu kat mak ayah).... walau ape pun, tun saaayang adik tun, kalau x de dia, hmmmm tggl la tun sorang2...adik tun pernah cakap, antara 4 org kakak2 die, die paling suke tun (eee boleh caye ke niihh wha3)

bertuah ade anak2 buah yg sgt comeeeeeeeeeeeel... heheee... nuha, zahirah, balqis dan baby (dlm perut lg kot) keehh3... x sabar nak ciummm3 baby baruu hahaha... cian balqis, sekejap je dpt manje2 dgn mak ek, xpaa ni ha mak sedara dia ade nihhh kih3.... depa ni walaupon x reti dok diam tp depa teramat laaa d sayangi oleh tun, xdak depa rindu + sunyi wooo.... bertuah ade abang, islami ismail, k. ipar, azirawati salleh, seorang lg kakak, nurain ismail (da kahwin dulu huhuhuuuu) n org2 kampung (sedara mara kt perlis + kedah)....

selain tu, tun bertuah sangat dapat kenal dgn k. nusaibah ahmad, seorang yg baik hati dan terlalu merendah diri....kate2nye membuatkan tun beringat2 dgn sesuatu tanpa d sedari oleh k.nusaibah sendiri..... 1 hari nanti, tun nak p jumpe akak! (boleh ke, tun ade masalah berkomunikasi, cancel r) hahaaaaa...

dpt kenal dgn akak farizah yusoff (walaupun kadang2 tu, k.farizah emmmm x suke tun kot kih3) wink!... k. farizah yg luas ilmu pengetahuan, sangat seronok bile dpt chat dgn k.farizah sebab suke berkongsi ilmu....

tun ade bace 1 hadis nabi ni,,,, ehem3
Nabi Muhammad saw bersabda ; “barangsiapa yg memuliakan org alim (berilmu), maka dia telah memuliakan aku (Rasulullah), dan barangsiapa yg memuliakan aku, maka tempatnya adalah syurga.”

“muliakanlah org2 alim, maka sesungguhnya mereka itu d sisi Allah adalah org2 yg mulia lg d hormati.”

dan tun bertuah sebab dpt bersua dgn ustazah sharifah hamzah yg sukee bg nasihat dan semangat yg power kat tun.... (walaupon sekarang da jarang contact, bz kerja kot kih3)

xlupa juga akk hidayu afandi yg mempunyai akhlak yg sgt baik.... heheee....

bertuahnyeee ade kawan2 seperti khaledah khalid walaupun selalu kene buli dgn tun, atika aliman yg selalu ambik berat kat tun, natasha nordin yg memahami bile keadaan mendesak kihh3, rafe'ah aziz, fida ezzani, hamiza raus, qurratul aini hamdan dan lain2...

dan! Sebelum terlupa, tun bertuah dpt berkawan dgn seorang budak nih (lelaki), sentiasa buat tun happy, juga x senonoh (suke buat lawak) kih3 dan kalau tun buat salah, mesti kena ceramah! arrgghhhh



hmmmmmmmmm,,,, bertuah rupenye tun, bersyukur sangat2 ade depa nihh,,,bangga pon ade wehhhh! Tp tun rase depa lg bertuah ade tun kot kah100 (gurau jee)... haa, jd kite jgn ambik remeh dgn kewujudan org d sekeliling kite, nanti dorang da x dak, baru nak tercari2 hahaa.... ok... proooooooooooooott

30 December 2010

Rindu pada yg tiada,,,



ting tingg tinnn tingg tingg (muzik)

d lingkaran diam ku termanggu, terkenangkan kembali
saat indah aku bersama mu d belai cinta suci
sewaktu kelukaan hatiku, kau datang dan memberi
taburan bunga cinta sucimu harum subur d hati

tapi kini engkau pergi, tinggalkan aku sendiri
mengusir sepi mengusir rindu, terpisah selama2nya
kau pergi dariku.....

titisan air mata d pipiku, memanjat doa suci
saat indah aku bersamamu, masih tetap d hati

cintaku masih untukmu, rinduku masih padamu
biarpun kita terpisah jiwa namamu tetap d kalbu
ku semadikan cintaku d dalam doa kudusku
kepada Tuhan aku meminta, damailah engkau d sana
mengadap Tuhan yg Maha Esa.......

lagu ni tun suke nyanyi kat mak tun hehehee... mak tun suke dgr (walaupun suare tun macam katak puru) kihhh3, siap buat video, suare real dr tun punyaaa, mak tun tengah baring (sambil malu2).... sampai sekarang video tu dalam nset tun, tp tun x cukup kuat lg nak tgk balik, x jamin air mate x tumpah.. wink!

Hessshhhh melaluut pulak, tun nak cite pasal pesan mak ayah kat kite.... haaa,, mak ayah ampa dok pesan ape kat ampa?? ade same x macam yg mak ayah tun pesan? Hahahahaa

pesan mak abah jangan lupo!

bahagia seluruh semesta
bermula dari sebuah keluarga
dari titis ibu tersayang
terbinalah sungai kasih yang panjang
mak................


kenanglah pesan ibu,,,,huhuhuhuuuu,,,lagu halim yazid (mak tun pese gini jugok tp xde la sambil nyanyi, bukan juga loghat klate gini hahaa)


ingat sokmo hak mok pese, nak nak kali ambo nak turun jale
jange lupoke Tuhe kito ore isele tokleh tingga sembaye

ingat sokmo hak mo pese, walau jauh duduk tempat ore
jange lupo kampung lame, warih waroh di klate
tokleh sombong ngan ore

pese ibu bapok, ambo tak tlupo
pese ibu bapok ,ingat pah bilo-bilo

pese turon pulok, goyak wi kt nok ambo
kito harto takdok, pesane jadi sako

ingat sokmo hak mok pese, kito susoh jange tumpe ore
tak soh pinje berute, kalo de banyok ute
kito payoh nok sene

hok mok pese hari-hari, pandai2 jaga diri sendiri
bala cekah jgn dicari, tempat susoh jange di gi
ore kenat keno lari

maso kito kayo, rama lah saing sorbat, de takdok gapo sekaro
kucing pun tok dok dekat, mase sene lego
ramai lah kaum krabat, de takdok gapo sekaro,lalat pun tak sei hinggap

ingat lagi hak mok kato, hati2 dale wat kira caro
lidoh maruah kito,hati ore keno jago
tak baik mengupat mengata
hok mok pese hari2, kito keno kenal diri sendiri
mano asal kito mari, pah mano kito nak gi
baik2 jago diri
pesane mok ambo, iklasnyo dari hati
pese ko anok dio, jak mulo sampa lo ni

ingatlah madah abah...........

tumbuh dari keringat ayah
kita perah pengorbanannya yang melimpah
air matanya mengalir di darah kita
membina semangat dan cita2
abah.....................

 
KEMBALILAH KE JALAN ALLAH..



Ambo pon besaa dengaa penoh kaseh saye
Dale sebuoh basaa dighi atah tanoh oghe
Ayoh slalu tinggaa gi pagi kelik male
Kijo caghi samah seghiaa nok buwi ambo makey...

woowwoooo... rindu mok, aboh... kihh100 =(



cuteee wehh,, hehee

29 December 2010

penghisaban.....


sambungan “kehidupan manusia d alam akhirat”


PERHISABAN

bile d katakan bahawa mati biasa adalah kejadian yg hebat, maka kejadian kiamat adalah beribu kali lebih hebat dr kematian biasa... sedang kebangkitan d Mahsyar adalah kejadian yg beribu kali lebih hebat dr kejadian kiamat.... tibalah waktunya penghisaban, iaitu kejadian yg jauh lebih hebat dr kejadian apa saja yg sebelumnya....

setiap manusia tanpa kecualinya akan d hisab atau d adili. Satu persatu akan d hadapkan ke hadapan Malik dan yaumiddin, iaitu penguasa satu2nya d hari perhisaban itu. Jalannya perhisaban / pengadilan ini akan d saksikan oleh seluruh manusia, seluruh malaikat, seluruh Nabi2 dan Rasul2 sebagai pembela, sedang setiap manusia menjadi terdakwa....

perhisaban itu berbagai2 keadaannya dan sifatnya. Ada yg sulit dan ada yg lancar, ada yg dgn segala susah payah dan keletihan, ada pula dgn secara mudah dan ringan saja. Ada dgn secara halus, hormat dan manis, ada pula dgn cara kasar, d iringi dgn caci2an dan makian, semuanya itu bergantung kpd keadaan masing2 org yg d hisab atau d adili....

perhisaban itu terbahagi kpd 5 gelombang..............


PERTAMA ; merupakan soal jawab

setiap org akan d panggil tampil ke depan oleh Allah dan akan d tanya segala tingkahlaku, gerak geri dan perbuatannya selama hidup d dunia ini.
Firman Allah ;

demi Tuhan engkau (hai Muhammad), sesungguhnya Kami pasti akan menanyai mereka sekalian tentang apa saja yg telah mereka lakukan (kerjakan).”


sabda Rasulullah saw ;

pd hari kiamat seseorang x akan luput dr 4 pertanyaan ;1) tentang umurnya, utk apa saja umur itu d pergunakan, 2) tentang ilmunya, apa yg d lakukannya dgn ilmunya itu, 3) tentang hartanya, dr mana d dapatinya dan utk apa ia d belanjakan, 4) tentang tubuh (tenaga atau kekuatan tubuhnya) utk apa d gunakannya” hadis riwayat Tarmizi dan Abu Baraqah


KEDUA ; membaca kitab catatan

malaikat Raqib dan Atid d beri tugas oleh Allah utk mencatat atau menuliskan setiap gerak geri dan tindakan yg d lakukannya selama hidup itu... kedua malaikat ini akan mencatat secara jujur......
firman Allah ;

bahkan kamu mendustakan hari pembalasan. Padahal sesungguhnya atasmu ada malaikat 2 penjaga yg mulia, yg menulis (akan amal2 kamu) yg mengetahui apa yg kamu kerjakan. Sesungguhnya org2 yg baik akan berada dlm kenikmatan. Dan sesungguhnya org2 yg jahat akan berada dlm neraka.”


sabda Rasulullah ;

catatan2 itu semuanya d simpan d bawah Arsy, bila hari kiamat sudah dtg, Allah mengirim angin, maka berterbanganlah ia ke kanan dan ke kiri. Tulisan pertama padanya ialah ; bacalah catatanmu (kitabmu), cukup dirimu sendiri hari ini memperhitungkan dirimu.”


firman Allah ;

maka adapun barangsiapa g d berikan kitab (catatan) nya dr kanannya, maka akan d hisab dgn perhisaban yg ringan (ringan), dan ia akan kembali mendapatkan keluarganya dgn gembira. Dan adapun barangsiapa yg d berikan kitabnya dr belakangnya, maka ia akan berteriak2 “celaka” dan ia akan memasuki api yg bernyala2.”


setelah menerima kitab atau buku catatan, masing2 manusia d persilakan oleh Allah membacanya sendiri2. Semua org ketika itu dpt membaca, sekalipun org2 yg d masa hidupnya buta huruf.....

masing2 catatan d baca d hadapan Allah, d saksikan oleh seluruh manusia, malaikat, nabi2 dan rasul2. Org2 yg kafir dan bersalah akan kagum sekagum2nya kerana selama gerak geri dan perbuatan yg pernah mereka lakukan selama hidup d dunia tercatat semuanya, x satu perkara pun bagaimana kecilnya x tercatat d dlmnya....
firman Allah ;

dan akan d bentangkan kitab itu, maka engkau akan lihat org2 yg berdosa itu takut akan apa2 yg tercatat d dlmnya, dan mereka akan berkata ; celakalah kami, kitab apakah ini. tak tertinggal dlmnya perkara2 kecil dan perkara2 besar, melainkan tercantum padanya. Dan mereka dapatlah apa saja yg pernah mereka lakukan tertulis d dlmnya. Dan Tuhanmu tak aniaya terhadap seorangpun.”


bayangkanlah hebat dan telitinya perhisaban ini, masing2 org akan menerima buku laporan dan akan membacanya dr awal sampai akhir satu persatu. Berapakah lamanya waktu akan terpakai, Allah sajalah yg mengetahuinya...


KETIGA ; mendengarkan rakaman

selain membaca kitab catatan, setiap org juga akan mendengarkan kitab bercerita, menceritakan setiap perbuatan atau perkataan yg pernah d lakukannya selama hidup d dunia ini...
firman Allah ;

ini kitab Kami akan menceritakan atas kamu akan kejadian yg sebenarnya (hak) sesungguhnya Kami merakam apa saja yg pernah kamu lakukan.”


bila d katakan kitab bererti yg d maksudkan dgn kitab itu ialah lembaran2 pita 'tape recorder' atau piringan hitam sekarang ini....


KEEMPAT ; melihat gambar atau foto2


bila kite hanya membaca kitab atau mendengar rakaman, belumlah sempurna pengetahuan kite terhadap kejadian2 yg kite baca dan dengarkan itu. Sebab itu, nanti utk kesempurnaan perhisaban itu, Allah akan memperlihatkan kpd masing2 manusia gambar / foto2 yg hidup yg mungkin berwarna dr apa saja yg pernah mereka lakukan d dlm hidup d dunia ini...

seorang yg pernah mencuri akan melihat sendiri nanti bagaimana caranya dia memasukkan tangannya ke saku org. seseorang yg pernah menganiaya akan melihat sendiri nanti bagaimana caranya penganiayaan itu, sekalipun penganiayaan itu d lakukannya d tempat gelap dan sunyi pula. Demikian juga dgn org yg berzina, yg berkata kasar dan lain2.... dan demikian pula bila seorang melakukan perbuatan yg baik. Seorang yg memberikan pertolongan terhadap org yg kecelakaan atau kesusahan, seorang yg bersedekah dan menolong sesama manusia...
firman Allah ;

d hari itu manusia akan muncul utk melihat (d perlihatkan kpd mereka) amal2 mereka masing2. Barangsiapa yg pernah melakukan kebajikan sekalipun sebesar biji bayam, pasti ia akan lihat kebajikan itu. Dan barangsiapa yg pernah melakukan kejahatan sekalipun sebesar biji bayam, pasti ia akan lihat kejahatan itu.”


keitka ayat ini d sampaikan oleh Rasulullah saw kpd manusia, maka banyak d antara para sahabat Rasulullah sendiri yg menangis tersedu2 kerana banyak d antara mereka sebelum memeluk agama Islam pernah melakukan berbagai2 kejahatan dan perbuatan2 yg amat rendah. D antara sahabat yg peling hebat merintih mendengar ayat ini ialah Umar Ibnul Khatab ra. Malu bila semua d pertontonkan Allah d hadapan manusia dan malaikat nanti d hari perhisaban itu.....
Rasulullah saw bersabda kpd mereka ;

ialah menutup apa2 yg sebelumnya”


maksudnya, bila seseorang masuk ke dlm agama Islam, maka semua perbuatan2 yg sebelum masuk Islam akan d tutup oleh Allah, x akan d perlihatkan nanti d hari perhisaban...


KELIMA ; timbangan

seluruh kebajikan dan kejahatan yg pernah d lakukan manusia dlm hidupnya, akhirnya oleh Allah d olah dr sesuatu yg maknawi (pengertian) menjadi sesuatu yg manddi (berunsurkan benda) sehingga mempunyai daya berat atau ringan. Gunanya utk dpt d timbang dgn timbangan, agar nampak benar2 akan kadar tiap2 kebenaran, kebaikan, kejahatan dan kepalsuan yg terjadi d dlm hidup semua itu d ketahui hanya sebagai pengertian yg abstrak.....

Allah lalu membangun 1 timbangan besar mempunyai 2 helai daun dan neraca, utk menimbang segala kebaikan dan kejelekan yg pernah d lakukan setiap manusia selama hidupnya d dunia ini....
firman Allah ;

dan kami akan adakan neraca2 yg adil (bg makhluk d hari kiamat). Seeorang x akan teraniaya (d rugikan) sedikit pun, kerana jika ada amalnya seberat biji bayam sekalipun, nescaya Kami hadirkan dia, dan cukuplah Kami sebagai pencatat” al Anbiya' <ayat 47>


dgn neraca atau timbangan itu nanti akan lebih nyatalah kpd kite setiap kebaikan dan kejahatan yg pernah kite lakukan. Selama hidup sekarang ini kurang nyata kpd kite kadar dan nilai setiap kebaikan dan kejelekan yg kite lakukan itu.....

akan ternyata nanti, ada kebajikan yg nampaknya amat kecil, tetapi ketika d timbang d atas neraca keadilan d hari kiamat, mempunyai daya berat dan nilai yg amat besar sekali. Begitu juga sebaliknya, satu kebajikan yg kite kire amat besar, tetapi ternyata nanti mempunyai daya berat dan nilai yg amat kecil....

begitu juga dgn kejelekan kejahatan... seseorang yg bersedekah sekilogram beras d saat harga beras membumbung tggi kpd org melarat yg x berdaya, mempunyai nilai yg besar sekali. Mungkin melebihi nilai derma sebesar jutaan ringgit..........

d terangkan dlm banyak hadis2 sahih, bahawa seorang wanita lacur d ampuni oleh Allah segala dosanya kerana 1 kebajikan ringan saja, iaitu bahawa wanita itu pd suatu hari yg panas terik, melihat seekor anjing yg hampir mati kerana terlalu dahaga. Lalu wanita tersebut membuka sepatutnya, turun ke dlm sebuah telaga, mencedok air dgn sepatutnya itu, lantas memberi anjing itu minum....

ada pula seorang lelaki d ampun oleh Allah segala dosanya kerana dgn ikhlas menangkatkan duri dr setengah jalan agar x melukai kaki org yg lalu......

sedang banyak kali perbuatan2 besar d dunia ini yg d lakukan oleh manusia tetapi x mempunyai nilai apa2 d akhirat, kerana yg melakukannya kufur / riya'......
firman Allah ;

katakanlah ; Mahukah Kami beritahukan amal2 kpd mu org2 yg paling rugi tentang amal2 (mereka)? Iaitu org2 sesat usaha mereka dlm kehidupan d dunia ini, sedang mereka mengira yg mereka berbuat demikian. Mereka ialah org2 yg x percaya akan ayat2 Tuhan mereka dan x percaya akan menemuinya, kerana itu maka gugurlah segala amal mereka, x Kami dirikan neraca bg mereka d hari Kiamat.” al Qaf <ayat 1o3-1o5>


maka barangsiapa yg berat neracanya, maka ia d dlm kehidupan (akhirat yg sentosa). Dan barangsiapa yg ringan neracanya, maka tempat kembalinya adalah jurang (neraka) yg amat dlm.” al Qaria'ah <ayat 6-9>


yg paling berat menghadapi penghisaban ini tentu saja org2 kafir, musyrik, dan org2 yg melakukan dosa2 besar. Tetapi d samping itu yg amat berat pula perhisaban mereka ialah ulama2, penguasa2, org2 yg kaya dan hidup senang...

  • ulama2 ialah ; org yg mengerti tentang agama islam dan mengajarkan agama kpd manusia. D katakan bahawa perhisaban bg mereka berat, kerana ada d antara mereka cukup ilmu agama tetapi dia tidur saja x turut mengajarkan ilmu agama atau menyebarkannya, atau bile mereka mengajarkan agama secara x benar, menurut kepentingan dirinya sendiri atau menjual agama dgn wang atau pangkat (menyeleweng ajaran agama utk mendapatkan wang atau pangkat)........


  • penguasa2 ialah ; org2 yg d dunia ini memegang kekuasaan mengurus rakyat, sebahagian dr rakyat, mengurus negara atau lembaga2 kenegaraan atau perusahaan2 negara, dr pangkat tertinggi sampai terendah (kepala negara). Perhisaban terhadap mereka lebih berat dr org2 biasa, kerana mereka memegang tanggungjawab yg berat pula d dunia ini......


  • org kaya ialah ; makin bear kekayaan atau harta benda yg d miliki seseorang dlm hidup ini, makin berat tanggungjawabnya, kerana semua harta atau kekayaan itu akan d tanya dr mana dan bagaimana cara mendapatkannya, dan untuk apa dan ke mana d gunakan......


sabda Rasulullah saw ;

yg pertama2 d hisab atas seorang hamba ialah solatnya, dan yg pertama2 d hukum antara manusia ialah masalah darah (pembunuhan).” hadis riwayat Nasa'i dr ibnu Mas'ud ra


menurut umumnya ulama2, d antara nabi2 dan rasul2 pun ada juga yg d lakukan perhisaban dan pertanyaan kpd mereka oleh Allah. Dan tentu saja pertanyaan berkenaan dgn risalah (kerasulan) mereka masing2. D antara yg d tanya itu ialah nabi Isa bin Maryam (as)
firman Allah ;

dan (ingatlah) tatkala Allah berkata ; hai Isa anak Maryam. Adakah engkau berkata kpd manusia ; “jadikanlah aku dan ibuku sebagai tuhan selain dari Allah.” Isa menjawab ; “Maha suci Engkau, tidaklah patut bagiku berkata apa yg tidak ada hak bagiku. Jika aku ada mengatakannya, maka sesungguhnya Engkau tahu akan dia. Engkau tahu apa yg ada pada diriku, sedangkan aku tidak tahu apa yg ada pada diri Mu, kerana sesungguhnya hanya Engkau yg Maha mengetahui perkara2 yg ghaib. Tidak aku katakan kepada mereka, selain apa yg Engkau perintahkan kepada ku, iaitu ; sembahlah (beribadatlah) akan Allah, Tuhanku dan Tuhanmu. Adalah aku menjadi penjaga atas mereka selama aku berada d tengah2 mereka. Maka tatkala Engkau ambil akan aku, maka Engkaulah yg menjadi pengurus atas mereka. Dan sesungguhnya Engkau penyaksi atas tiap2 sesuatu.” al Maidah <ayat 116-117>


kedua ayat tersebut menunjukkan bagaimana beratnya pertanyaan yg d hadapkan Tuhan kpd nabi Isa nanti, kerana perbuatan dr pengikut2 beliau yg telah mengangkat beliau menjadi tuhan atau anak tuhan atau tuhan anak....

teranglah bahawa yg sebenarnya nabi Isa x pernah mengajar bahawa beliau dan ibu beliau adalah tuhan d samping Allah. Nabi Isa mengelakkan diri beliau dr d pertanggungjawab, bile org2 yg mengaku menjadi pengikut beliau menganggap beliau tuhan, anak tuhan atau tuhan anak, sebab hal ini terjadi setelah beliau d ambil oleh Allah.....

dan utk menjelaskan persoalan inilah, sebelum kiamat, Nabi Isa d perintahkan turun ke bumi utk membetulkan agama Kristian yg sekarang dr penyelewengan Maha Besar ini....



MENGAMBIL KEPUTUSAN


Bayangkanlah berapa lamanya memakan tempoh perhisaban yg luar biasa telitinya itu. Tiap2 manusia d tanya setiap gerak geri dan perbuatannya, setiap org membaca buku catatan yg memuat seluruh persoalan dr yg besar sampai kpd yg sekecil2nya, setiap org yg melihat gambar2 dan mendengar laporan dr “tape recorder”, lalu setiap org d timbang setiap amal perbuatannya....

setelah selesai semua itu, maka sekarang akan d ambil alih keputusan mengenai nasib setiap makhluk...

mula2 d dekatkan syurga dan neraka, sedang antara syurga dan neraka itu d bentangkan Allah sebuah titian. Kemudian setiap manusia d persilakan melalui titian itu....

menurut beberapa hadis, neraka itu adalah d bumi ini, dan syurga adalah d atas langit ke tujuh, jd titian itu panjangnya antara bumi dan langit ke tujuh atau lebih. Menurut ulama2, titian itu amat halus dan amat tajam serta licin sekali.....
berkata al Fudhail bin Ayadh, d sampaikan kpd kami ;

titian itu panjangnya 15 ribu tahun perjalanan, padanya 5 ribu pendakian (naik) dan 5 ribu menurun dan 5 ribu tempat yg datar.”


org2 yg baik, yg kebajikannya lebih berat dr kejahatannya, akan dpt menempuh titian itu dgn selamat dgn berbagai2 kecepatan menurut amal2 masing2, ada yg lambat, ada pula yg lebih cepat dr kilat. Mereka lalu berduyun2 masuk ke dlm syurga. Sedang org2 yg jahat x mungkin dpt melalui titian itu. Mereka jatuh tergelincir, akhirnya berduyun2 pula ke dlm neraka...........



PEMBALASAN

ayat2 al Quran dan hadis2 Rasulullah saw penuh dgn keterangan2 tentang keindahan syurga dan kehebatan neraka. D antaranya selepas Rasulullah saw dlm Mi'raj d bawa berjalan2 melihat surga, ketika d tanya bagaimana bentuknya syurga itu, Rasulullah saw hanya menjawab dgn pendek ;

belum pernah d lihat mata, belum pernah d dengar telinga, x dapat d bayangkan keindahannya dgn akal manusia”


dan pada suatu waktu kpd Rasulullah saw d perlihatkan pula neraka waktu beliau sedang melakukan solat, sehingga Rasulullah saw mahu mundur ketakutan. Ketika d tanya bagaimana keadaan mereka yg d lihat itu, Rasulullah saw hanya menjawab dgn pendek pula ;

jika kamu melihat apa yg aku lihat, kamu akan ketawa sedikit, dan menangis banyak.”


*hmmmm,,,, cerita 'kehidupan manusia d alam akhirat' hampir tamat..... sedih pulak.... ok mari perhatikan ayat2 dalam surah waqiah d bawah............. tun dok menaip ni, azan isya' tgh berkumandang, tp budak2 dok jerit2 terpekik terlolong tgk bola, kalaulah depa bace buku ni, mesti depa cpt2 p ambik wudhu' nak ready solat isya'... na'uzubillah..... haa, mari doa same2, semoga Allah memberi Hidayah kpd depa....aminnn hihiii...


al waqiah

dgn nama Allah yg Maha Pemurah, Maha Penyayang

  1. Apabila terjadi kiamat
  2. Terjadinya tidak dapat d dustakan (d sangkal)
  3. (kejadian itu) merendahkan (1 golongan) dan meninggikan (1 golongan yg lain)
  4. Apabila bumi d goncangkan sedahsyat2nya
  5. Dan gunung2 d hancurkanluluhkan sehancur2 nya
  6. Maka jadilah debu yg berterbangan
  7. Dan kamu menjadi 3 golongan
  8. iaitu golongan kanan, alangkah mulianya golongan kanan itu
  9. dan golongan kiri, alangkah sengsaranya golongan kiri itu
  10. Dan org2 yg paling dahulu (beriman), merekalah yg paling dahulu (masuk syurga)
  11. mereka itulah org yg dekat (kpd Allah)
  12. berada dlm syurga kenikmatan
  13. segolongan besar dr org2 yg terdahulu (seluruh umat nabi2 sebelum nabi Muhammad)
  14. dan segolongan kecil dr org2 yg kemudian (umat nabi Muhammad saw)
  15. mereka berada d atas tempat duduk yg bersulam2, bertahtakan emas permata
  16. mereka bersandar d atasnya berhadap2an
  17. mereka d kelilingi anak2 muda yg tetap muda
  18. dgn membawa gelas, cerek dan piala berisi minuman yg d ambil dr air yg mengalir
  19. mereka x pening kerananya dan x pula mabuk
  20. dan(d sajikan) buah2an yg mereka sukai
  21. dan daging2 baru yg mereka gemari
  22. dan ada bidadari2 yg bermata indah
  23. seperti mutiara yg tersimpan baik
  24. sebagai balasan atas apa yg mereka kerjakan
  25. d sana mereka x mendengar percakapan yg sia2 mahupun yg menimbulkan dosa
  26. tetapi mereka mendengar ucapan salam
  27. dan golongan kanan, alangkah mulianya golongan kanan itu (siapakah org2 yg d sebelah kanan itu?)
  28. (mereka) berada d antara pohon bidara yg x berduri
  29. dan pohon pisang yg bersusun2 (buahnya)
  30. dan naungan yg terbentang luas
  31. dan air yg sentiasa mengalir
  32. dan buah2an yg banyak
  33. yg x berhenti berbuah dan x terlarang mengambilnya
  34. d dekat isteri2 yg duduk d atas tilam2 yg tebal (empuk)
  35. menjadikan mereka selalu dlm keadaan baru (sempurna)
  36. lalu Kami jadikan mereka perawan2
  37. yg penuh cinta (dan) sebaya umurnya
  38. utk golongan kanan
  39. segolongan besar dr org2 yg terdahulu
  40. dan segolongan besar pula dr org kemudian
  41. dan golongan kiri, alangkah sengsaranya golongan kiri itu (siapakah org2 yg d sebelah kiri itu?)
  42. (mereka) berada dlm d dlm bara yg amat panas dan air yg mendidih
  43. d bawah naungan asap yg tebal
  44. x dingin dan x menyenangkan
  45. sesungguhnya mereka sebelum itu (dahulu) hidup bermewah2
  46. dan mereka terus menerus mengerjakan dosa besar
  47. dan mereka berkata ; “apakah kami sudah mati, menjadi tanah dan tulang belulang, apakah kami benar2 akan d bangkitkan kembali?
  48. Apakah nenek moyang kami yg terdahulu (d bangkitkan pula)?”
  49. katakanlah ; “(ya), sesungguhnya org2 yg terdahulu dan yg kemudian
  50. pasti semua akan d kumpulkan pd waktu tertentu, pd hari yg sudah maklum
  51. kemudian sesungguhnya kamu hai org2 yg sesat yg mendustakan
  52. sesungguhnya kamu akan memakan dari pohon, iaitu Zaqqum
  53. maka akan kamu penuhi perutmu dengannya
  54. lalu kamu akan meminum air yg panas mendidih
  55. kamu akan minum sebagai unta yg sangat haus
  56. inilah jamuan buat mereka d hari pembalasan itu
  57. Kamilah yg telah menciptakan kamu, maka mengapakah kamu tidak mahu membenarkan?
  58. Apa sudahkah kamu fikirkan apa yg kamu pancarkan (air manimu)?
  59. Kamukah yg menciptakannya atau Kami penciptanya?
  60. Kami telah menentukan kematian masing2 kamu dan Kami tidak lemah
  61. untuk menggantikan kamu dengan org2 yg seperti kamu (d dunia) dan membangkitkan kamu kelak (d akhirat) dlm keadaan yg tidak kamu ketahui
  62. dan sungguh, kamu telah tahu penciptaan yg pertama (iaitu kehidupan kamu yg sekarang), mengapa kamu tidak mengambil pengajaran (bahawa ada kejadian yg kedua)?
  63. Pernahkah kamu perhatikan benih yg kamu tanam?
  64. Kamukah yg menumbuhkannya atau Kami yg menumbuhkannya?
  65. Jika Kami kehendaki, nescaya Kami jadikan tanamanmu itu menjadi mati lapuk tak berubah, sehingga kamu berdukacita
  66. (sambil berkata) ; “sungguh, kami benar2 menderita kerugian”
  67. bahkan kami tidak mendapat hasil apa pun
  68. pernahkah kamu memerhatikan air yg kamu minum?
  69. Kamukah yg menurunkannya dari awan ataukah Kami yg menurunkan?
  70. Jika Kami kehendaki Kami jadikan air itu asin, maka mengapa kamu tidak bersyukur?
  71. Maka pernahkah kamu memerhatikan tentang api yg kamu nyalakan (dgn kayu)?
  72. Kamukah yg menumbuhkan kayu itu, atau Kami yg menumbuhkan?
  73. Kami jadikan api itu sebagai peringatan dan bahan berguna bg org yg bermusafir
  74. maka bertasbihlah dgn (menyebut) nama Tuhanmu yg Maha Besar
  75. lalu aku bersumpah dgn tempat beredarnya bintang2
  76. dan sesungguhnya itu benar2 sumpah yg besar sekiranya kamu mengetahui
  77. dan (ini) sesungguhnya al Quran yg sangat mulia
  78. dalam kitab yg terpelihara (Lauh Mahfuz)
  79. tidak ada yg menyentuhnya selain hamba2 yg d sucikan
  80. d turunkan dr Tuhan seluruh alam
  81. apakah kamu menganggap remeh berita ini (al Quran)?
  82. Dan kamu menjadikan rezeki yg kamu terima (dr Allah) utk mendustakanNya
  83. maka kalau begitu mengapa (tidak mencegah) ketika (nyawa) telah sampai d kerongkongngan?
  84. Dan kamu ketika itu melihat sendiri (kenapa kamu tak sanggup menahan roh org yg akan mati)
  85. padahal Kami lebih dekat kepadanya daripada kamu, tetapi kamu tidak melihat
  86. maka sekiranya kamu bukan org2 yg d perhamba
  87. mengapa kamu tidak kembalikan roh itu, sekiranya kamu org yg benar?
  88. Adapun sekiranya org yg mati itu termasuk manusia2 yg d hampirkan (kepada Tuhan)
  89. maka (kematian itu) baginya berupakan kelapangan, kesenangan dan syurga kenikmatan
  90. dan jika adalah dia dari org2 golongan kanan
  91. maka, “salam bagimu (wahai) dari golongan kanan!' (sambut malaikat)
  92. tetapi sekiranya dia termasuk golongan org2 yg mendustakan dan sesat
  93. maka dia d sambut siraman air yg mendidih
  94. dan d bakar d dalam neraka
  95. maka bertasbihlah dgn menyebut nama Tuhanmu yg Maha Besar
HUKUM TUHAN

buat lah yg baik pd manusia dgn kerelaan serta keihklasan
supaya kite tidak sia2, tuhan dah berjanji memberi balasan

pabila yg baik kite lakukan, balasan yg baik akan gantinya
itu semua usah ragukan, berlipat ganda kelak kan datang gantinya

demkian pula perbuatan buruk, semuanya itu akan d ganjar
meskipun mendapat pandainya menyorok namun hukum Tuhan akan mengejar

Tuhan telah jelas mengatakan, amal buruk jangan d kerjakan
siapa berbuat akan merasakan, azab dan siksaan sebagai balasan


TaMaT.................


gambar hiasan yoo...

27 December 2010

kebangkitan semula....



sambungan “kehidupan manusia d alam akhirat”


KEBANGKITAN

tersebut dlm surah az Zumar <ayat 68>, sesudah trompet pertama d bunyikan, maka terjadilah kiamat besar, d mana manusia, jin, malaikat mati serentak (kecuali Allah dan malaikat Israfil). Bumi, matahari, bulan dan bintang2 pun hancur, lalu d ganti dgn bumi, matahari, bulan dan bintang2 baru...

kemudian d bunyikan trompet buat kali kedua, d saat itu d hidupkan kembali semua manusia yg pernah hidup d permukaan bumi ini, d hidupkan pula jin, iblis dan malaikat... menurut ulama', juga d hidupkan kembali beberapa macam binatang2 dan tumbuh2an...

cuba fikirkan, menurut para ahli, alam yg kite lihat sekarang ini sudah berumur lebih kurang 25 billion tahun. Dan alam ini akan berlangsung terus beberapa billion tahun lg. Itu semua d anggap oleh Allah swt sebagai sekelip mata saja, bila d bandingkan dgn lamanya atau kekalnya alam akhirat itu nanti....
Firman Allah ;

hanya Allah lah yg mengetahui rahsia langit dan bumi dan tidaklah urusan kiamat itu kecuali seperti kelipan mata saja atau lebih pendek dari itu. Seungguhnya Allah atas tiap2 sesuatu Maha Kuasa.”

jgn lupe, soal waktu atau tempoh adalah soal yg relatif. Tempoh yg amat pendek saja dpt d rasakan lama sekali, dan tempoh yg lama sekali dpt d rasakan pendek sekali oleh manusia. Itu bergantung kpd keadaan manusia yg merasakannya...

seorang yg sudah mati beberapa ribu tahun yg silam, lalu d hidupkan Allah sesudah hari kiamat itu beribu atau berjuta tahun lamanya, tetapi bila org itu termasuk beriman yg baik, terasa bg nya tempoh yg lama itu sebentar saja dan sebaliknya bila dia org kufur yg jahat, terasa lama sekali...
firman Allah ;

d hari mereka melihat kejadian kiamat itu, mereka akan merasa seolah2 mereka diam d dunia hanya semalam atau siangnya saja.”

dgn pengertian demikian pula harus d fahamkan apa yg d katakan oleh Allah, bahawa sehari pd sisi Allah adalah 5o ribu tahun menurut perhitungan sekarang ini...
d riwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dr Abu Hurairah ra, Rasulullah saw berkata ;

bahawa lamanya antara 2 tiupan trompet adalah 4o. Ketika d tanya org apakah 4o hari, Abu Hurairah menjawab ; aku lupa. Ketika d tanya org apakah 4o bulan, ia menjawab ; aku lupa. Ketika d tanya apakah 4o tahun?, ia menjawab ; aku lupa. Kemudian turunlah air dr langit, lalu semua manusia tumbuh seperti tumbuhnya sayuran. Bahagian yg mana saja dr manusia menjadi hancur (sesudah matinya), kecuali sebuah tulang, iaitu hujung tulang sulbi (hujung paling bawah dr tulang punggung atau sulbi). Dr hujung ekor itulah d bentuk manusia d hari kebangkitan sesudah kiamat.”

hadis lain oleh Ahmad dan Ibnu Hibaan dan Abu Said ra, Rasulullah saw berkata ;

tanah memakan setiap bahagian dr tubuh manusia, selain hujung tulang sulbi. Lalu org bertanya ; “apakah itu ya Rasulullah?” Rasulullah saw menjawab ; “sebesar biji bayam, dr mana kamu akan d bangkitkan (d tumbuhkan) kelak.”

dr hadis kedua, Rasulullah saw menegaskan bahawa ada bahagian tubuh manusia yg x akan hancur atau lenyap, iaitu bahagian yg amat halus sebesar biji bayam terletak d hujung tulang sulbi paling bawah. Sekalipun d kubur beribu tahun d dlm tanah, atau d bakar menjadi abu dgn api, namun bahagian yg halus itu x akan hancur, tetap ada selama2nya. Dr bahagian yg amat halus yg x dpt hancur itulah nantinya setiap manusia d pertumbuhkan menjadi manusia yg lengkap kembali. Jadi hampir sama dgn pertumbuhan sebuah sel menjadi bayi, menjadi binatang atau tumbuh2an...
firman Allah ;

hai manusia, bila kamu ragu tentang kebangkitan (hidup kembali d akhirat), maka (ingatlah) Kami telah ciptakan kamu mula2 dr tanah, kemudian dr air mani, kemudian dr seketul darah, lalu dr segumpal daging yg jadi dan ada yg x jadi, agar Kami menerangkannya kpd kamu, dan kami tempatkan d dlm rahim menurut ketentuan2 yg Kami tetapkan sampai waktu tertentu, kemudian itu Kami keluarkan kamu sebagai bayi setelah cukup kuat, sebahagian dr kamu mati d waktu masih kecil dan sebahagian lg mencapai umur yg sgt lanjut sehingga ia x tahu lg apa2 yg pernah d ketahui nya. Dan engkau lihat tanah yg keras, dan bila kami turunkan pd nya (air hujan), tanah itu menjadi mekar dan subur, sehingga tumbuh pd nya segala macam tumbuh2an yg bagus2.”

Siapa sahaja yg mempelajari pertumbuhan manusia dr setitik mani yg lemah sampai menjadi manusia yg kuat, tentu akan dpt mencapai keyakinan tentang kebangkitan d akhirat nanti. Begitu juga bila mempelajari pertumbuhan sebuah biji yg amat halus ditumbuhkan Allah menjadi sebatang kayu yg besar dan rendang. Dgn alasan apa lagi manusia sampai x mempercayainya dan yakin maka itulah manusia2 kafir, yg d ciptakan dan d hidupkan Allah d permukaan bumi ini hanya utk makan, minum dan bersenang2 dgn benda2 yg nyata, tetapi x dpt mempercayai adanya hidup sesudah mati. Seorang tuli, x ada kemampuan pd nya untuk mendgr. Begitu juga org kafir, segala kemampuan ada padanya, selain kemampuan utk beriman.

Yg paling keras memberikan reaksinya d antara org2 yg x percaya, iaitu Ubnai dan Khalaf dan Al As bin Wail. Kedua org ini mengambil cangkul, lalu menggali kubur2 itu, mereka ambil semua tulang belulang manusia yg sudah mati yg sudah rapuh dan lapuk. Tulang belulang itu mereka bawa ke hadapan Rasulullah saw. Tulang belulang itu mereka pijak2 dgn kaki dan mereka meramas2 dgn tangan sampai hancur. Sebahagiannya mereka lemparkan ke udara lalu mereka tiup sehingga berterbangan sebagai debu. Lalu masing2 berkata kpd Rasulullah saw ;

hai Muhammad, apakah engkau mendakwakan bahawa Allah akan menghidupkan kembali tulang2 ini?”

Rasulullah saw x segera menjawab tentangan ini. Beliau termenung sejurus, lalu turun kpd beliau malaikat Jibril membawa wahyu dr Allah, membawa jawapan yg tepat bg kedua penyanggah dan penentang itu. Wahyu tersebut dlm surah Yasin;

tidakkah manusia memikirkan, bahawa Kami ciptakan ia dr setitik mani? Tetapi tiba2 ia menjadi pembangkang yg terang2 an. Ia adalah perumpamaan2 utk menentang Kami, dan ia lupa akan asal kejadiannya sendiri, lalu ia berkata ; siapa yg dpt menghidupkan kembali tulang2 yg sudah lapuk itu? Katakan (hai Muhammad) ; Tuhan yg menciptakan tulang2 itu kembali. Kerana dia tahu betul2 akan setiap kejadian. Dialah yg telah menjadikan api dr kayu dan hijau utk kamu, sehingga kamu dpt menyalakannya. Apakah Tuhan yg telah dpt menciptakan langit dan bumi dan x dpt menciptakan yg seperti mereka? Tentu saja Tuhan dpt, dan Dia Maha Pencipta dan Maha Mengetahui. Bila Dia menghendaki utk membuat sesuatu, Dia hanya perintahkan dgn berkata ; jadilah! Maka jadilah apa yg Dia kehendaki itu. Maka sungguh Maha Suci Tuhan yg dlm Tangan Nya terletak seluruh kekuasaan, dan kpd Nyalah kamu akan d kembalikan.”

setiap org beriman harus pandai membentengi imannya dr suara2 dajjal, sambil berdoa hehee ;

kami berlindung dgn Engkau ya Allah dr seksa neraka dan seksa kubur, dr fitnah hidup dan fitnah mati, dr fitnah Dajjal.



SUASANA KEBANGKITAN

suasana kebangkitan sebagaimana juga suasana kiamat, d dahului dgn tiupan sangkakala atau trompet. Jadi sangkakala itu d tiup 3 kali....

TIUPAN PERTAMA

menyebabkan kegoncangan dan kekagetan seluruh isi alam. Manusia, binatang2, jin dan malaikat2 terkejut, kaget dan panik, bumi dan gunung2 goncang dan pecah belah sampai menjadi debu, sedang matahari, bulan dan bintang2 menjadi kacau bilau x keruan jalannya....
Firman Allah ;

dan (ingatlah) hari yg akan d tiup sangkakala, lalu terkejutlah mereka yg ada d langit dan mereka yg ada d bumi, kecuali org2 yg d kehendaki Allah. Dan tiap2 suatu akan datang kpd Nya dgn merendahkan diri.”


TIUPAN KEDUA

Menjadi segala makhluk hidup menjadi mati serentak, iaitu tiupan yg menyebabkan kematian d langit dan d bumi, tiupan yg menyebabkan terjadinya kiamat....
Firman Allah ;

dan d tiup sangkakala lalu matilah semua isi langit dan semua isi bumi kecuali org yg d kehendaki Allah.

Menurut hadis yg d riwayatkan oleh Ibnu Jarir dr Abu Hurairah ra d terangkan bahawa sesudah Malaikat Israfil meniup sangkakala, dan seluruh isi langit dan bumi mati serentak, maka malaikat maut melaporkan kpd Allah, yg masih hidup hanya Engkau, kerana Engkau Zat yg Maha Hidup, berdiri sendiri, x akan mati selamanya, dan yg masih hidup pula ialah malaikat2 Hamlatul Arsy (yg mendukung Arsy), begitu juga Jibril, Mikail dan aku sendiri. Maka Allah memerintahkan ; matikanlah Jibril dan Mikail. Maka matilah Jibril dan Mikail. Allah lalu memerintahkan lg ; matikanlah semua Hamlatul Arsy. Maka mati pulalah seluruh Hamlatul Arsy. Lalu Allah memerintahkan kpd Arsy utk mencabut sangkakala dr tangan malaikat Israfil. Lalu matilah Israfil. Lalu malaikat maut mendatangi Allah berkata ; sudah mati semua, yg masih hidup hanya Engkau Zat yg tetap hidup, dan juga sy. Berkata Allah ; engkau adalah salah 1 dr makhluk Ku, maka engkau harus mati. Maka matilah malaikat maut....

maka d saat itu hanya Allah saja yg tetap hidup dan akan hidup terus.

Kemudian Allah gulungkanlah langit dan bumi seperti menggulung kertas” al Anbiya' <ayat 1o4> dan az Zumar <ayat 67>

kemudian pada hari ini? Pertanyaan ini d ulangi Allah sampai 3 kali. Kerana x ada yg menjawab, lalu Allah menjawabnya sendiri utk diri Nya sendiri pula dgn berkata ; seluruh kekuasaan hari ini d pegang Allah (utk Allah) yg Maha tunggal lg Maha perkasa” al Mu'min / Ghafir <ayat 16>

“d saat itu bumi berganti dgn bumi yg baru, begitu juga langit2 (bintang2 dan planet2). Bumi keadaannya datar sesayup mata memandang, x ada yg menanjak dan menurun, x ada tanda apapun juga, warnanya putih dan bersih” hadis


TIUPAN KETIGA (yg terakhir)

Menyebabkan hidup kembali semua makhluk yg pernah hidup d bumi dan d langit yg sudah mati seluruhnya itu. Hidup kembali semua manusia, semua jin dan iblis dan semua malaikat. Menurut ulama', juga seluruh binatang2 dan tumbuhan2.....
Firman Allah ;

kemudian d tiuplah sangkakala sekali lg, tiba2 semua makhluk kembali hidup, berdiri menunggu” az Zumar <ayat 68>

dan d tiup sangkakala tiba2 mereka (bangkit) dr kubur, dan akan bersegera kpd Tuhan mereka.”
Yasin <ayat 51>

dan dengarkanlah (panggilan) d hari penyeru akan berseru dr tempat yg dekat. D hari itu akan mendengar teriakan itu dgn yakin (hak), itulah hari keluarnya dr kubur. Sesungguhnya Kami lah yg menghidupkan dan yg mematikan dan kpd Kami lah tempat kembali. Iaitu d hari akan terbelah bumi dan buat mereka keluar dlm keadaan terburu2, yg demikian itu adalah pengumpulan yg mudah atas Kami. Kami lebih mengetahui akan apa2 yg mereka (org kafir) katakan. Dan engkau bukanlah pemaksa berkuasa atas mereka. Kerananya, ingatlah dgn al Quran siapa2 yg takut akan ancaman KU.” Qaf (ayat 41-45)


menurut ahli2 tafsir, yg d maksudkan dgn penyeru dlm ayat d atas ini ialah malaikat Israfil dan yg d maksudkan dgn tempat yg dekat ialah Baitul Maqdis. Jadi malaikat Israfil itu menyerukan seruan itu d atas permukaan bumi ini. Dan antara tiap tiupan sangkakala adalah 4o tahun....
hadis riwayat Ahmad dan Ibnu Hibban ra dr Abu Said ;

tanah memakan seluruh bahagian dr tubuh manusia, selain hujung tulang sulbinya. Ketika d tanya ; “apakah itu ya Rasulullah?” Rasulullah menjawab ; “bahagian yg sebesar biji bayam, dr bahagian itulah kamu d tumbuhkan.”


jd d bahagian paling bawah dr hujung tulang sulbi (tulang punggung) manusia, ada satu bahagian yg amat kecil merupakan sebuah sel yg x dpt hancur sekalipun d kubur beribu tahun d dlm tanah, atau d bakar menjadi abu dgn api. Dr sel itulah setiap manusia d tumbuhkan oleh Allah setelah d genangi dgn air hujan selama 4o hari. Jd persis seperti pertumbuhan sebuah sel manusia menjadi bayi dan manusia, atau seperti sel binatang2 dan tumbuh2an. Inilah yg d maksudkan dgn
Firman Allah ;

sebagaimana Kami mulai setiap kejadian, demikian pula caranya Kami mengembalikannya (mengulanginya), begitulah janji Kami dan Kami akan penuhi janji itu.

Dlm beberapa ayat dan hadis d terangkan bagaimana hebatnya suasana d saat kembalinya setiap roh ke jasadnya masing2. Setiap ruang antara bumi dan langit penuh sesak dgn roh2 yg d kembalikan ke tubuh masing2nya. Roh2 org yg beriman merupakan sinar2 putih besar, sedangkan roh2 org kafir sinar2 hitam yg gelap gelita.....

terkumpullah d hari itu seluruh manusia yg pernah d hidupkan Allah d permukaan bumi ini, dr manusia pertama sampai manusia terakhir, sehingga x ada setapak bumi pun yg kosong. Penuh sesak berhimpit bersusun paku atau seperti ikan sardin. Semua berdiri x bergerak, menunggu nasib masing2...

kemudian hawa panas dan terik kerana matahari d dekatkan kpd mereka dgn jarak beberapa hasta saja. Peluh mengalir dr badan, sehingga masing2 org berenang dlm peluhan masing2. Seluruh permukaan bumi seakan2 menjadi api. Sehingga banyak d antara manusia kerana x tahan, lalu memohon segera d masukkan ke dlm neraka saja....

lamanya keadaan demikian itu bukan sehari dua hari, tetapi 25 tahun. Semua manusia dlm keadaan letih dan lesu, telanjang bulat, dan lelaki dlm keadaan x berkhatan. Yg d tunggu ialah penghisaban / pengadilan Tuhan....

semua itu d terangkan dlm ayat2 kitab suci al Quran dan hadis2 nabi....
firman Allah ;

d hari itu akan berdiri seluruh roh dan seluruh malaikat berbaris x berkata2 kecuali org2 yg d izinkan. Tuhan yg Maha Pengasih dan berkata benar. Yg demikian itu adalah hari yg benar. Siapa yg mahu biarlah ia ambil tempat kpd Tuhan. Kami memperingatkan kpd mu akan seksaan yg sudah dekat. D hari itu setiap manusia akan melihat sendiri akan akibat perbuatannya. Dan d hari itu org kafir akan merintih ; alangkah baiknya kalau aku menjadi tanah saja.” an Naba' <ayat 38-40>


sabda Rasulullah ;

d hari itu berdiri manusia utk Tuhan seluruh alam lamanya setengah hari dan sehari lamanya 5o ribu tahun, tetapi d ringankan bg org beriman seperti lamanya matahari mulai tenggelam sampai tenggelam sama sekali (kira2 5 minit)” hadis riwayat Abu Yakla dgn sanad2 yg sahihdan Ibnu Hibbah dr Abu Hurairah

sabda Rasulullah ;

manusia berpeluh d hari kiamat, sehingga peluh itu masuk ke bumi 7o hasta dalamnya, lalu menggenangi mereka sampai ke telinganya.” hadis riwayat Bukhari / Muslim dr Abu Hurairah

sabda Rasulullah ;

bila datang kiamat d dekatkan matahari kpd manusia sehingga jarak 1 atau 2 batu, sehingga mereka hampir d cairkan oleh matahari dan berpeluhan menurut kadar amal mereka masing2. D antara mereka berpeluh sampai ke matakaki, sebahagian sampai ke bahunya, dan sebahagian lg sampai tenggelam dlm peluh.” riwayat muslim dr al Miqdad ra


Rasulullah saw selalu berdoa agar d beri perlindungan oleh Allah d hari kebangkitan itu, dan beliau menganjurkan kpd kite agar selalu pula berdoa agar d lindungi Allah d hari itu..... kata2 1 atau 2 batu dlm hadis d atas ini, x bererti 1 atau 2 batu yg d pakai sekarang ini. Menurut sebahagian ulama, 1 batu d maksudkan oleh Rasulullah saw itu panjangnya kira2 beberapa meter saja...

dlm panas terik hari kebangkitan yg juga d namakan mahsyar itu, hanya 7 golongan manusia yg mendapat naungan dr Allah sehingga terhindar dr terik panas yg maha besar itu...
Sabda Rasulullah saw ;

7 (manusia atau golongan manusia) Allah naungi dlm naungannya d hari x ada naungan selain naungannya iaitu ;

  1. pemimpin (kepala negara) yg adil
  2. pemuda yg sentiasa dlm beribadat kpd Allah
  3. lelaki yg hatinya tergantung d masjid (bila ia keluar dr masjid sampai dia kembali ke masjid)
  4. 2 org lelaki yg berkasih2an kerana Allah, maka kedua2nya bertemu dan berpisah kerana Allah
  5. lelaki yg ingat akan Allah sendirian sampai timbul air (mata) dr kedua matanya
  6. lelaki yg d panggil oleh seorang wanita cantik dan kayalantas ia berkata ; aku takut akan Allah Tuhan semesta alam
  7. lelaki yg memberikan sedekah secara sembunyi sehingga (seakan2) tangan kirinya x mengetahui apa yg d sedekahkan oleh tangan kanannya.”

hadis sahih riwayat Bukhari / Muslim / Tirmizi / Nasa'i Ahmad dr Abu Hurairah


pemuda yg sentiasa dlm beribadat ialah org yg sejak waktu masih muda remaja sudah teratur mengerjakan ibadat terhadap Allah.....

org yg hatinya tergantung d masjid ialah org yg bila sekali berhalangan dtg ke masjid utk beribadat, dia merasa menyesal dan sedih sekali kerana cintanya kpd ibadat dan masjid......

pemimpin yg adil ialah setiap org yg memegang kekuasaan yg besar, tetapi dgn kekuasaan yg besar itu dia tetap x berani bertindak x adil terhadap siapa saja, kerana takutnya kpd Allah....

kerana hebatnya penderitaan yg d hadapi manusia dlm hari kebangkitan yg d namai YAUMUL FAZAUL AKBAR (hari kegemparan paling hebat) itu, maka Rasulullah sendiri selalu berdoa kpd Allah mohon perlindungan Allah d hari tersebut, Rasulullah menganjurkan kpd umat beliau seluruhnya utk selalu bermohon perlindungan Allah dr segala penderitaan d hari kegemparan itu.....

okeh tadah tangan, mari kite berdoa ;

“ya Allah, hidupkanlah kami d dunia sebagai org yg beriman yg taat, wafatkanlah kami sebagai org islam yg bertaubat, jadikanlah kami ketika menghadapi pertanyaan dpt memberikan jawapan yg tetap (benar), jadikanlah kami termasuk golongan org yg menerima kitabnya dgn kanan, jadikanlah kami d hari kegemparan yg dahsyat itu org2 yg aman, hiburkanlah kami dgn melihat wajahMu yg Mulia, dgn RahmatMu Tuhan yg Maha Pengasih.”

aminnnnnnnnnnn......

bersambung naaaaaaaaaaa....



gambo hiasaaann hehe