semoga berbahagia mendapat rahmat

limpah kurnia Tuhan yg Esa..........

25 December 2010

Kehidupan manusia d alam akhirat....


Eheemmm3,,,, apo kabo semua? Harap sihat dan kuat sentiasa, Allah tidak suke akan hambanya yg lemah.... zahir dan batin mesti kuat.... bg yg dah / bakal berumah tgga batinnye lg kene kuat jenggg3 hahaaa... ye la depa lg banyak nak pikir kan, tun tgk kakak tun, issshhhh bz slalu, huhhh, dgn perbicaraan lg, kad kredit, rumah, duit api / air, kereta, adik kat rumah, kucing2, apa lg ek, haa kursus kahwin (ni yg paling syok kot wha3), kerja, program, eeee serabut2 hahaaa... xpe lah, yg penting Allah sentiasa bersama dgn kite kannn3,,,, wink!

Ehhh tun nak cito pasal hari kiamat nih, tun ade bace buku kawan tun, buku tu nampak lama, tp kemas lg, penulis nye IBNU IDRIS... tun bace skali meremang bulu tengkok nih rase ade yg gugur dah,,,, hehe hmmm so, tun xde keje nih, tun cari la kerja hahaaa... kelas pon x mule lg... okeh, cite nak mule dah, semoga kite dpt manfaat daripada buku ni.... harga RM 1.5o je wehhh, tp sgt menarik... hohohoo

HARI KIAMAT

  1. hari kiamat yg amat menggemparkan
  2. apakah hari kiamat yg menggemparkan itu?
  3. Tahukah kamu apakah hari kiamat yg menggemparkan itu?
  4. Pada hari itu manusia menjadi kalkatu yg berterbangan
  5. dan gunung ganang menjadi bulu yg d hamburkan
  6. sesiapa yg berat timbangan amalannya
  7. dia akan hidup dalam kesenangan (d syurga)
  8. sesiapa yg ringan timbangan amalannya
  9. maka tempat kembalinya neraka hawiyah
  10. tahukah kamu apa neraka hawiyah itu?
  11. Iaitu neraka yg amat panas


islam adalah agama yg d wahyukan kpd nabi Muhammad saw dan ia adalah agama yg berintikan keimanan dan perbuatan iaitu amalan...

keimanan itu merupakan 'akidah dan pokok yg d atasnya berdiri syariat Islam, kemudian dr pokok itu keluarlah cabang2nya....

perbuatan itu merupakan syariat dan cabang2 d anggap sebagai buah yg keluar dr keimanan serta 'akidah itu....

keimanan dan perbuatan atau dgn lain2 perkataan “ 'akidah dan syariat “, keduanya itu antara satu dgn lain sambung menyambung, hubung menghubungi dan itu x dapat d pisahkan antara 1 dgn lain....

keduanya adalah sebagai buah dgn pohonnya sebagai musabbab dgn sebabnya atau sebagai natijah (hasil) dgn muqaddimmahnya (pendahuluannya)....

percaya hari kiamat adalah d antara rukun iman yg enam itu. Kehidupan pada hari kiamat juga wajib d imani....

p/s semua bahan2nya adalah d kumpulkan dr al Quran, hadis nabi, dan kitab2 berhubung dgn masalah akhirat.....


d dalam al Quran dan hadis nabi saw berita akhirat ini lengkap, luas dan jelas, menakutkan dan mendebarkan setiap org. berita yurga dan neraka byk terdapat dlm surah al Waqi'ah dan surah ar Rahman. Sedangkan berita kiamat d muat hampir seluruh juz 'Amma. D dalam al Quran dan hadis jelas d gambarkan prihidup manusia ini d alam Baqa. Jelas, lengkap dan terperinci. Setelah seseorang itu meninggal, setelah berpisah roh dgn tubuh maka roh itu d terima oleh Tuhan dan d dudukkan d tempat yg layak sesuai dgn amal perbuatan selama mereka berada d alam dunia....

setelah kiamat nanti maka sekalian org ini akan d bangkit kembali dr kuburnya dgn bentuk bermacam2. Selanjutnya mereka itu d kumpulkan pada tanah tandus yg tidak berair. D sini mereka d adili oleh Tuhan sendiri. Sudah d timbang antara amal baik, dgn amal buruk. Kemudian mereka itu akan meniti titian Siratulmustaqim yg terbentang d punggung neraka Jahanam. Ada yg selamat sampai ke seberang sana terus masuk syurga dan ada pula yg jatuh ke dlm neraka Jahanam....

dalam neraka itu org tidak mati dan tidak hidup. Bilamana hancur kulit maka d ganti dgn kulit yg baru. Demikian terus menerus. Iblis, sitan dan org kafir kekal d dlmnya. Sedangkan umat Muhammad saw bagaimanapun besar dosanya setelah habis hukuman lantas d keluarkan kembali dan d masukkan ke dalam syurga Na'im.....

mereka yg baru d keluarkan itu tertulis d dahinya 2 potong kalimah syahadah : Asyhadu Anlailaha Illallah Wa Asyhadu Anna Muhammadar Rasulullah. Dan kemudian tanda d dahi itu hilang lenyap setelah mandi d sungai Hayah d pintu syurga itu....

d dlm syurga itu mereka mendapat makanan yg enak2. Gelas yg penuh minuman, tempat tidur yg bersusun2. Mereka berdiam d dalam istana emas dan pasir halamannya itu bertatahkan ratna mutu manikam. Nurulaini (bidadari) perempuan suci cantik jelita. Putih kulitnya, bundar matanya dan sangat setia kpd suami...

adapun perempuan ahluddun-ya iaitu perempuan2 muslimat d dunia ini d dlm syurga itu lebih cantik dr Nurulaini. Bersabda nabi saw “barangsiapa perempuan yg sabar d pukul suaminya nanti kecantikannya d alam syurga itu akan berlipat ganda....

syurga itu bertingkat2 sampai seratus tingkat. Yg tinggi sekali ialah syurga “jannatul Firdaus”. Dr sinilah berasalnya sungai2 d syurga itu, letaknya iaitu d bawah arasnya. Demikian syurga yg d ceritakan oleh nabi saw....

sebenarnya syurga itu x mungkin d beri contoh. Apa2 yg belum pernah d lihat, belum pernah d dengar dan belum pernah terlintas d hati. Iaitu kesenangan yg x ada taranya d hadapan Tuhan....

kesemuanya itu adalah wahyu Tuhan yg wajib d imani yg d sampaikan kpd nabi Muhammad saw menyingkapkan tabir alam ghaib. Kite semua akan ke sana......... =)



pengertian kiamat

perkataan kiamat adalah d ambil dr bahasa Arab, iaitu “al Qiyaamah” yg bererti berdiri atau berbangkit....

d dlm ilmu tauhid kiamat d ertikan dgn “kebangkitan semula d alam baru setelah hancurnya alam ini”.

Masa berlakunya kiamat itu ialah “semenjak d tiupnya serunai (terompet) sangkakala yg pertama oleh malaikat Israfil sehingga setiap insan menerima ketentuan tentang ganjaran amal masing2”.

Termasuk juga dlm bahagian huru hara kiamat ini ialah “Hasyar” (d kumpulkan seluruh manusia), “Mizan” (d timbang dosa dan pahala), “Hisab” (perkiraan seluruh amal manusia sama ada buruk ataupun baik), “Shirath” (titian)....

kepercayaan kpd hari kiamat ini adalah d dasarkan kpd keterangan2 dlm hadis dan al Quran... antaranya sebagaimana tersebut dlm al Quran

dan sesungguhnya hari kiamat itu pasti berlaku, (dan) tidak ada keraguan padanya, dan sesungguhnya Allah membangkitkan semua org yg d dlm kubur” al Hajj <ayat 7>

sesungguhnya kiamat itu pasti datang (dan sudah hampir), Aku sembunyikan kedatangannya, supaya tiap2 org d balasi dgn apa yg ia lakukan” Thaaha <ayat 15>

peristiwa2 atau kejadian yg akan berlaku pd hari kiamat itu dpt d lihat dr berbagai sumber sama ada al Quran atau hadis Rasulullah saw....

“maka apabila d tiup sangkakala sekali tiup (tiupan pertama) dan d angkatlah bumi dan gunung ganang lalu d lagakan keduanya sekali laga, maka pada hari itu terjadilah kiamat, dan terbelahlah langit, kerana pada hari itu langit menjadi lemah” Al haaqqah (ayat 13-16)

“dan apabila matahari d gulung, apabila bintang2 berjatuhan, dan apabila gunung d hancurkan” at Takwirr <ayat 1-3>

“apabila langit terbelah, apabila bintang2 berserakan, apabila lautan melimpah” al Infithaar <ayat 1-3>

“apabila langit pecah, dan patuh kpd Tuhannya, dan sudah semestinya ia patuh, dan apabila bumi d ratakan, dan d lemparkan apa yg ada d dlmnya sehingga ia jadi kosong” al Insyiqaaq <ayat 1-4>

“ia bertanya bilakah hari kiamat itu.....? (hari kiamat itu ialah) apabila mata terbelalak, dan apabila bulan telah hilang cahayanya, matahari dan bulan d kumpulkan” Qiyamat <ayat 6-8>

“apabila bumi d goncangkan segongcang2nya dan gunung d hancurkan sehancur hancurnya, maka jadilah ia debu yg berterbangan” al Waqi'ah <ayat 4-6>

dr ayat tersebut dpt d simpulkan bahawa peristiwa2 yg akan terjadi nanti ialah ;

  • langit pecah dan terbelah
  • bintang2 jatuh dan bertaburan
  • matahari d gulung (padam cahayanya)
  • bulan terbelah dan bersatu dgn matahari
  • bumi menjadi goncang dan kemudian menjadi rata
  • laut2 melimpah dan terjadi banjir besar
  • gunung2 berterbangan (meletus dan gempa besar)


okeh, mari kite tinjau pula pendapat ahli ilmu pengetahuan tentang terjadinya hari kiamat itu. Tinjauan ini d buat sesuai dgn apa yg telah d simpulkan pada fasal yg berlalu...

LANGIT PECAH DAN TERBELAH

ahli astronomi, telah meramalkan bahawa alam semesta ini akan meletus akibat dpd pengembangan yg berlaku terus tanpa batas, sebagai contoh la kan, kite tiup belon terus menerus, akhirnya belon itu mesti pecah kan?

Haa macam tu lah alam semesta ini, ia sentiasa mengembang, apabila perkembangannya telah melebihi batas maksimum, akhirnya ia akan meletus sampai ke bahagian2nya. Langit yg merupakan benda besar itu akan pecah, kemudian galaxy (himpunan bintang) itu juga akan hancur, setelah itu tiada lg suatupun akan tinggal kerana semuanya akan musnah...

kesimpulannya, alam semesta ini menurut ahli ilmu pengetahuan x abadi, pada suatu ketika nanti akan mengalami masa berakhir atau lazim d sebut dgn kiamat...


BINTANG2 HANCUR

para sarjana berpendapat bahaw bintang2 itu bersinar d sebabkan tenaga nuklear, bintang2 itu selalunya memancarkan api yg sangat panasnya...

jadi tenaga nuklear bintang itu sgt besar sekali yg berasal dr atom2 yg sgt besar pula, sehingga bintang2 itu dpt pecah kerananya, bahkan ahli kaji bintang pun menyatakan bahawa sudah byk bintang yg pecah oleh kekuatan tenaga itu...


MATAHARI D GULUNG

matahari akan padam, bukan sahaja menurut al Quran, tetapi kenyataan ini juga turut d akui oleh ahli ilmu pengetahuan....

pada suatu masa nanti, bila bahan bakarnya telah habis, ia akan padam. Selanjutnya apabila matahari kehabisan bahan bakar, tiba2 ia berpijar terang sekali, suhunya meningkat berpuluh kali ganda dan amat luar biasa, kepanasannya membakar planet bumi dan lain2nya. Kemudian matahari itu akan beransur turun panasnya hingga sampai ke titik 0c, kalau ini telah terjadi, maka semua planet ini akan kegelapan, tiada lg siang dan malam....

dan tentang firman Tuhan bahawa suatu masa nanti bulan akan d kumpulkan dgn matahari, para ahli ilmu pengetahuan mencuba meneliti perkara ini, dan akhirnya mereka berpendapat bahawa perkara ini mesti akan terjadi dgn sebab berikut ;

daya tarik bulan telah hilang atau berkurangan, bumi pun demikian juga, oleh kerana keduanya tiada lg daya tarik menarik akibatnya bulan tidak masuk ke bumi, tetapi menumbuk matahari yg sanggup menariknya, sehingga bumi melayang, bergelimpangan dan terbalik beserta isinya tanpa d sertai oleh satelit bulan lg, kerana ia telah menumbuk matahari... oleh kerana bulan itu jatuh pada matahari, maka ia dpt terbelah dan hancur berkecai...


BUMI GONCANG

para sarjana cuba mengadakan penelitian tantang sebab2 terjadinya gempa ini sebagai yg d suarakan oleh islam....

bilamana gunung yg meletus, maka daerah yg sekitarnya akan merasakan gempa. Tetapi juga d akui bahawa gempa ini bukan saja berasal dpd gunung meletus...

naik turunnya suhu bumi (dlm perut bumi) pd tempat2 tertentu yg x rata. Oleh yg demikian pd suatu ketika tenaga yg terhimpun dpd suatu tempat akan mengalir kpd tempat lain, sehingga tekanannya sgt tinggi pd tempat yg baru itu.....

oleh kerana batu bata dlm perut bumi ini runtuh, dan kerana yg runtuh itu begitu besar, maka ia akan menimbulkan goncangan bilamana ia terhempas ke dasarnya......


GUNUNG2 MELETUS

Gunung adalah merupakan hidung bumi, tempat mengeluarkan tenaga yg tersimpan d dlmnya. Namun kerana masa yg lama, puncak gunung itu akan d tutupi dgn lava, sehingga tenaga yg d dlmnya x d salurkan, sedangkan tenaga itu sampai kpd batas maksimumnya, maka tenaga tersebut secara spontan memecahkan puncaknya, atau lain2 bahagian gunung itu....

atau juga kerana pengaruh panas d gunung itu, d mana gelembung2 bertenaga besar selalu d produk, sehingga lubang yg ada x mampu menyalurkan tenaga yg ada itu ke udara, oleh kerana itu tenaga yg tersimpan d dlmnya bertambah terus menerus, akhirnya dgn serentak dia akan keluar dan menyemburkan segala isi yg ada d dlmnya....


LAUTAN MELIMPAH

menurut pakar kaji bumi, permukaan ini d liputi oleh 71% air dan sebanyak 29% daratan. Impian masih d penuhi oleh sungai, paya, dan tasik serta gunung ganang....

selanjutnya menurut teori mereka, seandainya daratan ini d sama ratakan, sehingga tiada lg bukit, gunung, sungai atau tasik maka laut akan menggenangi bumi dgn kedalaman 24oo meter (2.4 km)

heheee..... bersambunggggg




tadaaaaa... ni diaaa buku tersebut...

1 comment:

miza said...

masyaAllah ! serius ma aku takot gle ! pnjam buku tuu haha x pownn ptostat utk aku hehehe