semoga berbahagia mendapat rahmat

limpah kurnia Tuhan yg Esa..........

13 December 2010

hidup kene bermasyarakat.....

sekiranya kite bermasyarakat kite akan tahu di mana salah kita / aib sendiri...
hehehehe.....


Kita adalah insan penumpang atas dunia
Aku dengan caraku yang sederhana

Kita adalah hamba berbakti Pada Yang Esa
Aku mencari sinar keredhaannya
Kita sama sahaja bezanya cuma amalan kita
Engkau dan juga aku saling perlukan

Oh... cinta yang murni sebagai ikatan
Yang kukuh di hati demi masa depan
Jangan dihancurkan hidup yang indah ini
Akibatnya merana

Jangan hancurkan hidup yang indah
Kita adalah hamba Yang Esa



sebenarnye hidup bermasyarakat ni amat penting sbb bila kite da bersatu padu, kite akan jadi kuat!! hahaaa bile da kuat kite bleh jd pengaruh..... tp jangan pule pengaruh buruk da salah tuh...haaa kalau camtu bermasyarakat lee dgn sitan, wha3...hmm bile da berpengaruh, sudah tentu kite bleh membentuk tamadun islam,, chheewwwaaaahhh wha3...


  
Marilah mari kita berpakat
Bersatu padu membangun ummah
Agar hidup kita selamat
Dari dunia hingga akhirat

Al-Quran itu jadi panduan
Sunnah rasulnya jadi ikutan
Keduanya itu sebagai pegangan
Semoga kita tak kekesalan

Setiap perkara ada awalnya
Tak lupa pada akhirnya
Hidup di dunia tak berpanjangan
Akhirat jua yang berkekalan



haaa,, kan manis tu bile bermasyarakat, bleh bekerjasama berganding bahu, tolong menolong, bantu membantu haahahahah, tp kan, bile da bermasyarakat ni ade salah pehe pulok, buruk sangke laa...  n ape2 je laaa.. adoooii.. 

secara umum, kite tau dah kan dedah  keaiban ore lain perbuatan keji, tp buat jugok, haaa ni yg x pehe2 lg nih...

surah AnNur <ayat 19> "sesungguhnya orang yg suka menghebahkan tuduhan buruk d kalangan org beriman, mereka akan beroleh azab seksaan yg tidak terperi sakitnya d dunia dan akhirat ; (dan ingatlah) Allah mengetahui (segala perkara) sedang kamu tidak mengetahui (yg demikian)"

huhhh,,,kalau da terlanjur (sebar aib ore), marilah kite same2 bertaubat... heheee...pintu taubat masih terbuke utk kite semua...

"ore yg menutup keaiban seseorang muslim, nescaya Allah akan menutup keaibannya di dunia dan akhirat kelak" - hadis riwayat muslim

prasangka buruk juge cetus sengketa berpanjangan.... hal ini boleh menyebabkan kite x bersatu lg... uwwaaaa.... jangan leee gitu...

"wahai org yg beriman, jika dtg kepadamu org fasik yg membawa berita maka periksalah dgn teliti kebenarannya supaya kamu tidak menimpakan musibah kpd sesuatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yg menyebabkan kamu menyesali perbuatan kamu itu"
surah al Hujurat <ayat 6>


bersangka baik lah sesama kite....hehee

No comments: