semoga berbahagia mendapat rahmat

limpah kurnia Tuhan yg Esa..........

24 September 2012

musuh2 islam

ema terangkan secara ringkas la ye, musuh2 islam ade 2
  • Musuh yg x jelas
  • Musuh yg jelas
Musuh yg x jelas
Ibnu Al Jauzi mengatakan, ada 3 pintu masuk bg sitan menggoda manusia;
1.       Pd saat seseorang mengingati ketaatannya kpd Allah
2.       Pd saat seseorang itu lupa kpd maksiatnya
3.       Pd saat seseorang menyangka dirinya terpelihara  dpd kesalahan2
Xde jalan lain utk menghapuskannya melainkan dgn menjauhi segala tipu dayanya dan mengikut segala perintah Allah.

Musuh yg jelas lg nyata
“sesungguhnya yahudi dan kristian tidak akan reda dengan kamu selama-lamanya sehingga kamu menurut cara hidup mereka.” Albaqarah ayat 120

Ideologi musuh
S = sex (seks)
P = pils (pil)
I = individualistic (sikap x peduli hal org lain)
D = drug  (dadah)
E = entertainment (hiburan)
R = routine (rutin seharian yg terlalu sibuk shgga melupakan kewajipan kpd Allah)

Rujukan, buku give & take antara hamba & pencipta, nurulain ahmad

act, yg kite perasan la ade juga di kalangan islam, bergaduh sesama sendiri, hasad punya tinggi, dan lain2 lah.... eeee rasa nak penampo kan ?


09 September 2012

tanda cinta

Ibnu qayyim menyatakan dlm bukunya “Rindu dan Cinta Menurut Islam”, beberapa tanda jatuh cinta yg dialami oleh kebanyakan manusia adalah,

Banyak mengingati org yg dicintai, membicarakan tentangnya dan sentiasa menyebut namanya.
Tunduk dan mengikut segala perintah org yg dicintai dan mendahulukan segala keperluannya.
Memerhati kata2 org yg dicintai dan mendengarkannya.
Mencintai segala perkara yg dicintai oleh sang kekasih.

Mark twain pernah berkata, “cinta bukan kepercayaan tanpa bukti, tetapi kepercayaan tanpa bersyarat.”


31 July 2012

kain batik....: )


hmmmm 23 / 12 tarikh lahir mak tun.... heheee.... emmm nak bg hadiah ape ek, ampa slalu bg hadiah kat mak ampa apa dia ekkk ?? dulu mak tun suka sgt kain batik, dalam almari mak penuh dgn pelbagai jenis kain batik,,, adoooiii,,, paraahhh, tu belum kira dalam kotak lg.... mak ampa pon suka kain batik ka? haiisshhh, sgt pelik3, bukan mintak kat tun ja, kat anak2 yg lain pon...hahaaa... haa tun nak ingat balik nih,

dialog 2008, kat asrama, tepon mak, tgh exam spm, baru lepas paper syariah

selamat hari jadi mak, nak hadiah apa?”
emmm mak nak kain batiklah”
ok”

dialog 2009, lepas spm, tun bosan, p keja kat kedai kain, saja cari pengalaman, d samping tu cari duit hahaaa,

bulan 6
mak2, nak hadiah besday ape tahun ni?” (macam banyak duit kihhh3)
mestilah kain batik” (sambil sengih2)
laaaaaa! Kain batik lg, kain batik, kain batik, kain batik, asyik kain batik jaa, lain la pulak” (dahi berkerut2, x puas hati)
ishh, td tanya nak hadiah apa, dok merungut pulak, x nak bg xpalah, mak x kisahhh” (nada merajuk)
ha laa, tahun lepas kain batik, 2 tahun lepas kain batik lg, 3 tahun lepas kain batik jugok, hari ibu pon kain batik, apa la mak ni” (huhhh, mengeluh haha)
hat tu paling murah, dekma bukan ada duit pon” (nada mngejek, hahaa sebenarnya mak tun x nak menyusahkan anak2 die tu yg ckp lagu ni)
amboooiii, mak jgn nak pandang rendah kat dekma naa hahaa, ok lah, sbb apa mak suka kain batik ek?” (pelik)
1 hari nnt kalau mak mati, senang, kain batik banyak, guna ja kain batik mak tu” (senyum)
mak ni, ade pulak ckp macam tu, addooii” (tmt perbualan, tun keluar bilik)

bla blaa blaaaaaa

bulan 8
bulan 7 masuk kolej pusrawi, keluar p shoppg kat kl la dgn budak2 rmmte, raya puasa x lama lg, teringat nak beli hadiah besday kat mak, beli mcm2, antaranya baju kurung warna coklat, xde lah mahal, pastu beli kat abah sekali warna biru... heheee... sat g beli kat mak sorang, abah merajuk pulak... hehee... haiiisshhh...

mak3, dekma bg hadiah besday baju raya tau hahaaaa, asyik kain batik jaa” (sambil hulurkan bungkusan)
ehhh awalnya? Besday mak lambat lg, bulan 12” (hairan)
alaaa xpa la, nnt x sempat” (ntah kenapa pulak tun ckp x sempat ek)
x sempat nak p mana” (muka sayu + risau)
emm x sempat la, ishh mak nih, nnt mak pakai raya ni naaa, tauu haha” (tun keluar bilik)

raya puasa dah....


salam raya tun dgn mak utk yg last,,,
tadaaaaa,,, baju mak tun tu, walaupun x cukup kain sikit (singkat),
tp mak tun suke pakai heheeee...


raya haji pulak (nak dekat) baru balik rumah, da sebulan lebih kat pusrawi, malam tu depa cakap balik kampung malam esok, addoooiii,,, x tau la pasai paa tun berat sgt hati nak balik kampung mase tu.... pagi sebelum balik kampung, tun keluar dgn kawan (miza, fida, peah),,,, hhohohoh,,, mlm tu balik kampung, n bla bla blaaaa... mak bawak sekali baju tuh utk pakai raye haji... yahoooooooooooo,,, walaupun x sempat pakai, tp syooookkk laaa kannn3... hehee...

ok, hadiah besday utk 2o1o dan tahun2 berikutnye, tun dpt hadiahkan Yasin.... (tiada lg kain batik) heheee... mak mesti suke.... semua kain batik mak, tun bg kat ore kampung dan sedara mara... hohohohoooo... ade sikit lg kt uma....

prooooooooooott...

17 July 2012

jom la...


Allah maha hebat.......... tiada tandingan,,,,,,,
rasa lega kan ... ? =)
kembalilah pd Rabbmu, walau setinggi langit dosamu, kembalilah pd Dia yg Maha Pengampun !
diyanatahir@yahoo.com ---> terbaik !

13 July 2012

awal lg

2 mggu baru.....



hal kecik je laahhh



boleh rawat hati lg



fuhhhh,, kadang2 jujur tu lg terbaik walaupon pedih



yeaahhh, aku bebaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaassss !

12 July 2012

oh Allah

aku merinduiMu Allah....

jgn jauh dpd aku.....

aku merangkak, menagih, mengemis cintaMu.....

sungguh sgt hebat dugaanMu....

aku x tertanggung lg.....

andai mati itu terbaik bg ku

matikanlah aku dlm iman........

izinkan aku bersama mak abah

tiada sesiapa yg terbaik dlm memahami aku selain mak abah.....

aku


aku


aku


x sanggup



dan



x tahan



lagi....



beri lah petunjuk pd ku

aku sentiasa mencari hidayahMu

jangan tgglkan aku

Allah......................


tanpaMu aku benar2 kosong................


owh Allah, berderai air mata update blog kali ni.....

kegembiraan yg aku alami sebelum ni bukan kebahagiaan yg hakiki....

sesungguhnya

Kau maha mendengar....


ya Allah, aku mengaku dan aku malu..... aku x layak ke syurgaMu,

tp aku x sanggup ke neraka Mu........ x malunya aku berkata begini sedangkan aku byk langgar perintahMu

ampunkan dosa aku dan terimalah taubat ku...........

sesungguhnya Kau maha pengampun dosa2 besar.....





04 July 2012

husnul khatimah

taaddaaaa ! aku masuk nasyid?? alhamdulillah merasa la jugak masuk nayid sekali seumur hidup.. hhahaahahaha,,,,, act, masuk nasyid sbb rumet ak si nad sedih bona group nsyid x cukup, so ajak la aku... mata bersinar2 menaruh harapan,, waaaaa lomah aku ah, kena tolong jugak nih ! join jugak la... pikir2 lg, kenapa kenapa kenapa akuuuu nad hahhahaa.... malu tau x, awex rock nih ! ahahhaah... ape2 pon, sgt seronok maaa praktis nasyid dgn korang... hehhehehehe... nad terbaik !!!
hahaaa,,, memang terbaik ! hahaa... ak sayang kau kerana Allah nad...... jaga diri.......





video ni clear sikit hahaha... aku da masuk nasyid
dok mengutuk2 aku plak ye... hahaahha



02 July 2012

tahun yg da berlalu...

hmmm.... Alhamdulillah... Segala puji2 an bagi Allah... keranaMu Allah aku boleh bernafas lg d atas muka bumi ni, dan semakin pandai dlm kehidupan....

22.11.09-----22.11.10-----------22.11.11.........................................................


Mati Hidup Kembali



Jalan raya terlampau sunyi
Untuk ku terus bermimpi
Mataku belum mengantuk lagi
Bawa ke mana sahaja kupergi
Tunjukkan ku bulan gerhana
Tiada siapa nak kujumpa
Pendirian tiada kusangka
Tak mengapa oh tak mengapa

Malam semalam gundah gulana

Hari ini hari mulia
Tak pernah daku rasa begini
Seperti mati hidup kembali
Bawakan ku hilang dari ingatan
Hari ini sehingga esok
Tak pernah daku rasa begini
Seperti mati hidup kembali

Agar sepenuh dengan pendirian
Kucapai sebelah tangan
Sebalik awan ada cahaya
Bercahayalah selamanya
Daku tertawa seorang diri
Darah yang mengalir terhenti
Fikiranku melayang-layang
Tiada siapa yang perasan





hohohoo....... mati hidup kembali.... hidup ini penuh dgn ujian.... 


hampir kpd kebahagian, runtuh balik.... x pernah lama, tp aku bersyukur kerana dpt merasa kebahagian tu walaupun x pasti....(buuuu x de kena mengena dgn lagu ! hahhaaa) 

boleh ke aku percayakan kau... adakah aku sama je seperti yg lain2, yg kau lakukan dan kau fikirkan.... kalau macam tu la kau, aku x hingin nak kenal dgn kau... aku tersangat yakin, kau x kan dpt menerima aku....


puuiihhh ! malam2 jiwang, geli ahhh, hahaahahaha


owhh Allah................................


hanya Engkau yg layak d cintai............................





pliissss jgn main2kan perasaan aku....

05 March 2012

CAHAYA HATI,,,,


bila hati payah mengingati Allah...
bila hati tak syukur dengan kesenangan....
bila hati tak sabar dengan kesusahan.....
bila kurang terkesan oleh peringatan
bila cintakan diri lupakan kawan
bila cenderung pada yang haram dan dosa
suka menzalim dan menganiaya
itulah petanda hati telah buta


paksalah hati mengingati TUHAN
belajarlah syukur dengan apa yang ada
hasil bersabar dengan apa yang tiada
dekati sumur ilmu cedoklah titisan peringatan
jauhilah yang haram dan syubhat
carilah bimbingan yang terdekat
bersahabatlah dengan orang yang baik
pemurah, pemaaf dan bersedekah........
nescaya hati akan bercahaya semula


ingin ku melihat yang indah dan cantik
sayangnya ketika segalanya sudah nyata
aku jadi buta untuk melihatnya
mata berselubung dengan keindahan ilusi
hati terlindung keindahan hakiki
cahaya atas cahaya....
itulah cahaya yang di hati
cahaya lindung cahaya....
itu cahaya yang di mata
aku terkesima!

Pahrol Mohd Juoi – di mana DIA di hatiku? 


Bila bersendirian
jangan rasa kesepian
walau tanpa teman
kita tetap di perhatikan..

dalam gelap atau terang
ada mata yang sentiasa jaga
melihat perlakuan dan rasa
mencatat dosa atau pahala..

bila bersendirian
jangan katakan 'aku sunyi'
sebaliknya selalu bisikkan di dalam hati
pada diriku sentiasa
ada Pemerhati.......

bila bersendirian
teruji keikhlasan
tanpa kejian atau pujian
apakah terus ada kesetiaan
berfikir dan berzikir
dengan tulus kesunyian!





04 March 2012

jgn tinggalkan tun....cici !

ohh cici... kenapa tinggalkan tun.. sebak d dada hampir tak bernafas... maafkan tun kerana menduakan cintamu, kehadiran wafdan membuatkan tun terlebih perhatian kepadanya, tapi tak bermakna tun melupakan cici... pulang lah cici, tun menanti penuh kesabaran...

bila aku salah tolong maafkanlah
ku tak ingin membuat kau menangis
aku tahu kau marah
aku tahu kau luka
tapi jangan paksa tuk berpisah


aku ingin selalu bersamamu
walau senang, walau kita susah


mungkin aku salah di matamu
mungkin aku lemah di matamu
tapi tak pernah terpikir
kau pergi tinggalkan aku

bila aku salah di matamu
bila aku lemah di matamu
ku hanya bisa memohon
maaf atas salahku

aku tahu kau marah
aku tahu kau luka
tapi jangan paksa tuk berpisah

cici oooooooooooooiii... come back to me ! hahaaa... mane leee pergi intan payung sekor nih, tun balik rumah minggu ni, langsung tak nampak cici, apetah lg nak berselisih... merajuk ke cici? bawak diri ke? hishhh....











 

24 February 2012

rapuh.... maafkan ku...



Detik waktu terus berjalan
Berhias gelap dan terang
Suka dan duka
Tangis dan tawa
Tergores bagai lukisan

Seribu mimpi berjuta sepi
Hadir bagai teman sejati
Di antara lelahnya jiwa
Dalam resah dan air mata
Ku persembahkan kepada mu
Yang terindah dalam hidupku

Meski ku rapuh dalam langkah
Kadang tak setia kepada mu
Namun cinta dalam jiwa
Hanyalah pada mu

Maafkanlah bila hati
Tak sempurna mencintai mu
Dalam dada ku harap hanya
Dirimu yang bertakhta

Detik waktu terus berlalu
Semua berakhir pada mu



16 February 2012

tahniah! utk diri sendiri, dan pesilat2 yg lain!

eheemmmm3.... post kali ini bukan utk membangga diri, tapi nak berlagak ! hah hah hahhhh ! aku berjaya, yeyeeehhhh !! hahahaaa... gurau wehh... tun dengan rendah hati ingin mengatakan betapa syoknya dapat bengkung hijau ! (setakat bengkung hijau, tak payah nak kerex, kata2 org yg iri hati haha) walaupon bengkung hijau ni takde lah sehebat mana kan, oleh kerana usaha yg tak gigih tak kan dapat de hijau2 nih hahaaa...

tun tak pasti la macam mana boleh terlibat dgn silat nih, walaubagaimanapun tun sebelum menyertai silat memang la kelihatan seperti budak lurus mcm highway


tetapi selepas menyertai silat dlm beberapa minggu, emmm tun mcm ada keyakinan sikit kot wha1000,,, xde lah,,, tun sebenarnya nak sampaikan kat kamu semua bahawasanya belajar seni mempertahankan diri amat penting sekali bagi kita semua okeh... hahhaaaa


bengkung hitam

bengkung putih

latihan bg bengkung hijau

mcm x percaya tun yg pendek tuh haha


akhirnya...........

berjaya hingga ke hijau...


lepas hijau merah, huisshhh xmaulah... nak patah pinggang ni rasanya...
cukuplah sampai hijau heheee...........

cekelet..


ohh cekelet... blink3 mata nih bile tgk.. hik3... nak2 kalau dpt free, tak tido mlm leee... wink!
dah lama tak update blog, haishhh... bukan ape, org dah dewasa ni busy nye semakin melampau, termasuklah tun hik3...

untung laa ade 'contest aku suka makan coklat', mane le tau ade rezeki boleh dpt cekelet free.. hahaha... kalau tak dapat kumpul duit beli sendiri... hahahaaa...

bila sebut je pasal cekelet, ada org tergila-gilakannya dan ada juga org yg mensia-siakannya,,, ishhh3,,, rugi woooo...
org yg tak makan tu biaq la kat depa kan, kebanyakannya takut jerawat dok berkampung kat muka la, lemak2 mai la, dan bla bla bla...

korang yg suka makan coklat tu, sebab ape ye?? mcm2 sebab boleh dijumpai... ada sebab yg pelik pon ada!! seperti tidur tak lena tanpa makan coklat la, beyak tak lawas kalau tak makan coklat la, dan macam2 lg.. bg sy pula kan, sebab ape sy suka makan coklat?

sebab coklat boleh menghilangkan stress, selain itu coklat boleh meredakan kemarahan hahahaa... tak jadi marah bila dapat coklat weehhh... termasuk le org tua, org bengis, org frust, org baran, dan org2 ape2 je lah...

selain tu suka makan sebab coklat nih memberi rangsangan yg hebat ketika sy tgh study time exam... 1 papan coklat, 10 helai nota2 sy boleh igt... wha100...

coklat juga boleh bg semangat yg luar biasa kat sy !! contoh mcm sy dlm situasi yg lemah, coklat banyak membantu sy dalam mencapai matlamat sy cheewwaahhh... hehehehhe

yg paling penting sy suka makan coklat sebab coklat bersepah2 kat kedai hahhaa dan takkan habis....

ok tu je la kottt... heheee... semoga kita semua sentiasa mendapat rahmat dari Allah dan nikmat menikmati coklat hehehee....

sy nak share lah coklat free ni dgn kawan2 sy hahah  sofiah  surya  zamzameer.... korang p kat link nih tau cekelet

17 January 2012

Berapa ramai lelaki yang boleh menjadi imam??

Source: Forwarded Mail

Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau
lelaki tak boleh jadi imam kita kata okay saja. Jangan diperbesarkan nanti
mereka terasa hati.

"Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!"

Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang anak dara, juga rakan
sejawat kami. Maka jawaplah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar
memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh
menumpukan perhatian pada pelajaran saja. Sementelah tinggal di asrama,
peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu
ibunya.

"Habis sekarang kenapa tidak belajar?" Tanya sang lelaki lagi dengan penuh
semangat.

"Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk
belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si
gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala. Baginya tidak
sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak.

Wanita sepatutnya buat begitu juga. Syarat utama menjadi suami mesti boleh
menjadi imam. Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai
wanita yang hidup bujang seumur hidup.

Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan
ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai.
Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan
penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya. Sekarang bukan asing lagi
gaji isteri lebih tinggi daripada suami. Namun kedudukan suami sebagai raja
tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu
menjadi imam. Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih perlu.

Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal.
Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu
boleh memasak untuk tiga pasukan bola. Begitulah standard yang telah
ditetapkan. Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga.
Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah. Mula-mula jadi imam kepada
keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimam satu taman perumahan juga.

"Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?" Dengus
teman wanita yang lain.Betul juga. Berapa kerat lelaki yang menjadikan
sembahyang jemaah di rumah bersama anak isteri sebagai agenda utama, selain
keperluan memenuhi pelbagai seleranya? Maka bertanyalah wanitakini kepada
beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini.

Ternyata ramai yang menjawap tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan
al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinya
lebih handal. Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang
sendiri-sendiri. Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang
rugged menjadi imam.

Isu ini sepatutnya kita beratkan sepertimana masyarakat memberatkan wanita
perlu pandai memasak jika mahu bersuami. Lelaki juga harus boleh menjadi
imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau
menjadi mangsa queen control. Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika
wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki!

keseorangan... sobbb3

korang pernah tak di tinggal sorang2? uuwaaaa... sedih lak ai.. hahaa... over je! tggl tun seorang je melekat kat melaka lg,,, yg lain2 da bersepah2,,, ain kat johor, adik kat kedah, isma kat perak,,, wwoooo...

sedihnyo raso ambo hidup sore diri
umur sudoh tua tp tak kahwen lg... 

hahaaa,, atas tu lagu halim yazid.... huhhhh, lamo jugak la duduk melaka ni sorang2, segala masalah2 pon mintak tolong org (sofiah)... hehe...bilo ntah rumah sendiri api nak menyalo, hujung minggu yo merayau rumah sofiah keh3... da 2 bulan agaknya tun tak tidur rumah sendiri, tggl cici dgn oyen je lah nak jaga rumah pon... hahhaa... maso2 gini la teringat mak ayah sumo tuh... haisshh..

walaupon tun jauh di melako, tp tetap kena "pau" dgn mereka2 nih... 

'dekmah, topup aku, nnt bayar' kata ain
'dekmah, urgent nih, takde kredit, topup rm 10 (demand betol)' kata kakak
'dekmah topup la aku, kedai topup jauh' kata adik
'dekmah, belanja abg topup' kata abang

huhhh, igt tun ni tokey topup ke, kwg asam betol... hehee... raya cina ni nak p perak yahooooo, nak makan buah banyak3! nyummm3...

sepanjang family tun jauh ni, yg banyak tolong tun, kawan tun laaa sofiah namenye... hehee... kat kolej pula kawan tun name syaz... hari minggu je tun balik rumah sofiah, ade mase je p jalan2 dan tak lupa beli cool blog,,, syooookk!! letak pearl banyak2... 4 kali pearl semuanya rm 4.90... hhaahaha...

tun nak ucapkan terima kasih banyak2 buat kawan2 tun yg banyak menolong tun.. hehe...
adik ckp, org yg pernah dekat dgn tun major body 'up' hahahah kelakar je...

15 January 2012

Allah hu



Sebenarnya kalau kita nak cite pasal Nabi ni, 1 buku pon tak cukup… lg 1 org  zaman sekarang kan ramai yg mls membaca, pengetahuan tentang kisah2 nabi pon da x ambik tau, jd tun cerita yg ringkas je lah, sekurang2 nya kita tau sikit, nak cerita byk2 muntah darah lak baca hahhaha… hari tu kawan2 tun ada tanye tentang kisah Nabi ni, tp tak dapat jawab sepenuhnya sbb da lupa, mase sekolah dulu je belajar, da tua2 camni kurang ingatan… hehehe…
Copy dr buku cerita anak buah tentang 25 Rasul, nama penulis lupe…. hihi

INFO PENTING TENTANG NABI IDRIS
·         Nabi Idris a.s (nama asal Ukhnuj) bin Yarij iaitu ciut Nabi Adam a.s berasal dari Babylon…
·         Semasa remaja, Nabi Idris suka sendirian di atas bukit utk membaca kitab yg diwarisinya dpd datuk nenek baginda nabi Syith.
·         Nabi Idris menyeru kaum Qabil supaya meninggalkan perbuatan menyembah berhala.
·         Kaum Qabil tidak menerima seruan Nabi Idris lalu baginda membawa pengikut baginda keluar dr Babylon.
·         Nabi Idris dan pengikut sampai ke sungai Nil lalu membuka penempatan di situ (Mesir)
·         Nabi Idris diberi Allah 30 lembaran Suhuf sebagai panduan utk memimpin kaumnya.

Keistimewaan Nabi Idris
Iaitu melawat akhirat. Baginda dibawa ke langit dan dibawa melawat syurga dan neraka. Lebih istimewa lg baginda enggan keluar dr dlm syurga. Allah membenarkan baginda tinggal di syuga..

INFO PENTING TENTANG NABI NUH
·         Nabi Nuh sgt sedih melihat kaumnya menyembah berhala.
·         Baginda bertambah sedih apabila mendapati kaumnya enggan menerima seruan baginda.
·         Baginda berdoa kpd Allah supaya membinasakan kaumnya. (surah Nuh ayat 26-27)
·         Baginda diberi benih pokok dr syurga oleh malaikat Jibrail.
·         Benih itu disemai d atas bukit dan sepohon pokok tumbuh dan menjadi pokok yg sangat besar.
·         Nabi Nuh membina kapal yg besar d atas bukit dan dipersendakan oleh kaum baginda.
·         Kaum nabi membakar kapal itu tetapi kapal itu tidak hangus.
·         Hujan turun dgn lebatnya dan banjir berlaku.
·         Nabi Nuh sedih dan kecewa kerana isteri dan anaknya, Kan’an tidak mahu menaiki kapal.
·         Anak2 baginda yg beriman Sam, Ham dan Yatisy.
·         Allah sgt murka kpd Kan’an kerana tidak beriman sehingga menolak doa Nabi Nuh utk menyelamatkan Kan’an.

INFO PENTING TENTANG NABI HUD
·         Kaum Ad (cicit kpd Sam) tinggal d negeri Hadaramaut (antara Yaman dan Oman) diperintah oleh Raja Jahrom.
·         Mereka berladang dan menternak binatang serta hidup mewah hingga lupa kpa Allah.
·         Kaum Ad (berjumlah 700 000) tetapi 17 org sahaja yg beriman kpd Allah.
·         Malaikat Jibrail memerintah Nabi Hud mengajak pengikut baginda mendaki bukit utk menyelamatkan diri.
·         Allah menurunkan bala iaitu kemarau yg panjang sehingga tanaman mereka musnah.
·         Nabi Hud masih menyeru kaumnya namun mereka tetap berdegil.
·         Allah menurunkan bala peringkat kedua iaitu angin ribut. Cerita kebinasaan ini ada dalam surah al Haaqah ayat 6-8.
·         Nabi Hud berpindah ke Hadaramaut.
·         Kaum Ad kaum yg lupa diri, sayang akan kemewahan dan tidak bersyukur kpd Allah.
·         Kaum Ad lebih percaya kpd berhala dpd Allah.


INFO PENTING TENTANG NABI SALIH
·         Kaum Thamud (keturunan Sam bin Nabi Nuh) tinggal di al Hijr, kawasan bukit bukau antaa Hijaz dgn Syam (Syria)
·         Tanah al Hijr sgt subur utk tanaman, oleh sebab itu kaum Thamud hidup mewah dgn hasil tanaman.
·         Mereka memahat batu2 bukit utk dijadikan rumah. (surah Asy Syurar ayat 146-151)
·         Nabi Salih menyeru kaumnya supaya menyembah Allah tetapi mereka meminta bukti tanda kerasulan baginda.
·         Allah mengeluarkan unta dr dlm batu bukit.
·         Unta itu melahirkan anak dan susu unta itu diminum oleh kaum Thamud.
·         Mereka yg ingkar membunuh unta dua beranak itu.
·         Nabi Salih membawa pengikut baginda (4000 org) ke Palestin dan tinggal di kota Ramallah.
·         Selepas itu, bala diturunkan Allah iaitu petir yg memecahkan gegendang telinga dan gempa bumi yg dahsyat.
·         Kaum Thamud mati kerana terkejut pd petir dan ditelan bumi.

INFO PENTING TENTANG NABI IBRAHIM
·         Raja Namrud memerintah empayar Babylon
·         Ahli nujum memberitahu  Raja Namrud akan lahir seorang bayi yg akan meruntuhkan kerajaannya.
·         Sejak itu Raja Namrud melarang kelahiran rakyatnya, baby2 lelaki dan ibu2 yg mengandung dibunuh.
·         Nabi Ibrahim lahir secara rahsia.
·         Setelah menjadi nabi, Nabi Ibrahim memberitahu bapanya supaya tidak membuat berhala dan melarang penduduk menyembah berhala.
·         Baginda ditangkap oleh Raja Namrud dan dibakar tetapi diselamatkan oleh Allah.
·         Baginda pergi ke Palestin tetapi pulang ke Babylon utk menyeru Raja Namrud supaya menyembah Allah.
·         Raja Namrud masih ingkar malahan mencabar baginda berperang.
·         Akhirnya Raja Namrud tewas kpd kumpulan nyamuk, ‘askar’ Allah.
·         Baginda terkenal sebagai bapa Nabi Ismail dgn kisah korban.

Bersambung kisah nabi2 yg seterusnya okeh hehehe