semoga berbahagia mendapat rahmat

limpah kurnia Tuhan yg Esa..........

17 January 2012

Berapa ramai lelaki yang boleh menjadi imam??

Source: Forwarded Mail

Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau
lelaki tak boleh jadi imam kita kata okay saja. Jangan diperbesarkan nanti
mereka terasa hati.

"Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!"

Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang anak dara, juga rakan
sejawat kami. Maka jawaplah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar
memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh
menumpukan perhatian pada pelajaran saja. Sementelah tinggal di asrama,
peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu
ibunya.

"Habis sekarang kenapa tidak belajar?" Tanya sang lelaki lagi dengan penuh
semangat.

"Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk
belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si
gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala. Baginya tidak
sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak.

Wanita sepatutnya buat begitu juga. Syarat utama menjadi suami mesti boleh
menjadi imam. Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai
wanita yang hidup bujang seumur hidup.

Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan
ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai.
Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan
penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya. Sekarang bukan asing lagi
gaji isteri lebih tinggi daripada suami. Namun kedudukan suami sebagai raja
tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu
menjadi imam. Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih perlu.

Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal.
Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu
boleh memasak untuk tiga pasukan bola. Begitulah standard yang telah
ditetapkan. Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga.
Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah. Mula-mula jadi imam kepada
keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimam satu taman perumahan juga.

"Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?" Dengus
teman wanita yang lain.Betul juga. Berapa kerat lelaki yang menjadikan
sembahyang jemaah di rumah bersama anak isteri sebagai agenda utama, selain
keperluan memenuhi pelbagai seleranya? Maka bertanyalah wanitakini kepada
beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini.

Ternyata ramai yang menjawap tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan
al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinya
lebih handal. Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang
sendiri-sendiri. Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang
rugged menjadi imam.

Isu ini sepatutnya kita beratkan sepertimana masyarakat memberatkan wanita
perlu pandai memasak jika mahu bersuami. Lelaki juga harus boleh menjadi
imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau
menjadi mangsa queen control. Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika
wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki!

keseorangan... sobbb3

korang pernah tak di tinggal sorang2? uuwaaaa... sedih lak ai.. hahaa... over je! tggl tun seorang je melekat kat melaka lg,,, yg lain2 da bersepah2,,, ain kat johor, adik kat kedah, isma kat perak,,, wwoooo...

sedihnyo raso ambo hidup sore diri
umur sudoh tua tp tak kahwen lg... 

hahaaa,, atas tu lagu halim yazid.... huhhhh, lamo jugak la duduk melaka ni sorang2, segala masalah2 pon mintak tolong org (sofiah)... hehe...bilo ntah rumah sendiri api nak menyalo, hujung minggu yo merayau rumah sofiah keh3... da 2 bulan agaknya tun tak tidur rumah sendiri, tggl cici dgn oyen je lah nak jaga rumah pon... hahhaa... maso2 gini la teringat mak ayah sumo tuh... haisshh..

walaupon tun jauh di melako, tp tetap kena "pau" dgn mereka2 nih... 

'dekmah, topup aku, nnt bayar' kata ain
'dekmah, urgent nih, takde kredit, topup rm 10 (demand betol)' kata kakak
'dekmah topup la aku, kedai topup jauh' kata adik
'dekmah, belanja abg topup' kata abang

huhhh, igt tun ni tokey topup ke, kwg asam betol... hehee... raya cina ni nak p perak yahooooo, nak makan buah banyak3! nyummm3...

sepanjang family tun jauh ni, yg banyak tolong tun, kawan tun laaa sofiah namenye... hehee... kat kolej pula kawan tun name syaz... hari minggu je tun balik rumah sofiah, ade mase je p jalan2 dan tak lupa beli cool blog,,, syooookk!! letak pearl banyak2... 4 kali pearl semuanya rm 4.90... hhaahaha...

tun nak ucapkan terima kasih banyak2 buat kawan2 tun yg banyak menolong tun.. hehe...
adik ckp, org yg pernah dekat dgn tun major body 'up' hahahah kelakar je...

15 January 2012

Allah hu



Sebenarnya kalau kita nak cite pasal Nabi ni, 1 buku pon tak cukup… lg 1 org  zaman sekarang kan ramai yg mls membaca, pengetahuan tentang kisah2 nabi pon da x ambik tau, jd tun cerita yg ringkas je lah, sekurang2 nya kita tau sikit, nak cerita byk2 muntah darah lak baca hahhaha… hari tu kawan2 tun ada tanye tentang kisah Nabi ni, tp tak dapat jawab sepenuhnya sbb da lupa, mase sekolah dulu je belajar, da tua2 camni kurang ingatan… hehehe…
Copy dr buku cerita anak buah tentang 25 Rasul, nama penulis lupe…. hihi

INFO PENTING TENTANG NABI IDRIS
·         Nabi Idris a.s (nama asal Ukhnuj) bin Yarij iaitu ciut Nabi Adam a.s berasal dari Babylon…
·         Semasa remaja, Nabi Idris suka sendirian di atas bukit utk membaca kitab yg diwarisinya dpd datuk nenek baginda nabi Syith.
·         Nabi Idris menyeru kaum Qabil supaya meninggalkan perbuatan menyembah berhala.
·         Kaum Qabil tidak menerima seruan Nabi Idris lalu baginda membawa pengikut baginda keluar dr Babylon.
·         Nabi Idris dan pengikut sampai ke sungai Nil lalu membuka penempatan di situ (Mesir)
·         Nabi Idris diberi Allah 30 lembaran Suhuf sebagai panduan utk memimpin kaumnya.

Keistimewaan Nabi Idris
Iaitu melawat akhirat. Baginda dibawa ke langit dan dibawa melawat syurga dan neraka. Lebih istimewa lg baginda enggan keluar dr dlm syurga. Allah membenarkan baginda tinggal di syuga..

INFO PENTING TENTANG NABI NUH
·         Nabi Nuh sgt sedih melihat kaumnya menyembah berhala.
·         Baginda bertambah sedih apabila mendapati kaumnya enggan menerima seruan baginda.
·         Baginda berdoa kpd Allah supaya membinasakan kaumnya. (surah Nuh ayat 26-27)
·         Baginda diberi benih pokok dr syurga oleh malaikat Jibrail.
·         Benih itu disemai d atas bukit dan sepohon pokok tumbuh dan menjadi pokok yg sangat besar.
·         Nabi Nuh membina kapal yg besar d atas bukit dan dipersendakan oleh kaum baginda.
·         Kaum nabi membakar kapal itu tetapi kapal itu tidak hangus.
·         Hujan turun dgn lebatnya dan banjir berlaku.
·         Nabi Nuh sedih dan kecewa kerana isteri dan anaknya, Kan’an tidak mahu menaiki kapal.
·         Anak2 baginda yg beriman Sam, Ham dan Yatisy.
·         Allah sgt murka kpd Kan’an kerana tidak beriman sehingga menolak doa Nabi Nuh utk menyelamatkan Kan’an.

INFO PENTING TENTANG NABI HUD
·         Kaum Ad (cicit kpd Sam) tinggal d negeri Hadaramaut (antara Yaman dan Oman) diperintah oleh Raja Jahrom.
·         Mereka berladang dan menternak binatang serta hidup mewah hingga lupa kpa Allah.
·         Kaum Ad (berjumlah 700 000) tetapi 17 org sahaja yg beriman kpd Allah.
·         Malaikat Jibrail memerintah Nabi Hud mengajak pengikut baginda mendaki bukit utk menyelamatkan diri.
·         Allah menurunkan bala iaitu kemarau yg panjang sehingga tanaman mereka musnah.
·         Nabi Hud masih menyeru kaumnya namun mereka tetap berdegil.
·         Allah menurunkan bala peringkat kedua iaitu angin ribut. Cerita kebinasaan ini ada dalam surah al Haaqah ayat 6-8.
·         Nabi Hud berpindah ke Hadaramaut.
·         Kaum Ad kaum yg lupa diri, sayang akan kemewahan dan tidak bersyukur kpd Allah.
·         Kaum Ad lebih percaya kpd berhala dpd Allah.


INFO PENTING TENTANG NABI SALIH
·         Kaum Thamud (keturunan Sam bin Nabi Nuh) tinggal di al Hijr, kawasan bukit bukau antaa Hijaz dgn Syam (Syria)
·         Tanah al Hijr sgt subur utk tanaman, oleh sebab itu kaum Thamud hidup mewah dgn hasil tanaman.
·         Mereka memahat batu2 bukit utk dijadikan rumah. (surah Asy Syurar ayat 146-151)
·         Nabi Salih menyeru kaumnya supaya menyembah Allah tetapi mereka meminta bukti tanda kerasulan baginda.
·         Allah mengeluarkan unta dr dlm batu bukit.
·         Unta itu melahirkan anak dan susu unta itu diminum oleh kaum Thamud.
·         Mereka yg ingkar membunuh unta dua beranak itu.
·         Nabi Salih membawa pengikut baginda (4000 org) ke Palestin dan tinggal di kota Ramallah.
·         Selepas itu, bala diturunkan Allah iaitu petir yg memecahkan gegendang telinga dan gempa bumi yg dahsyat.
·         Kaum Thamud mati kerana terkejut pd petir dan ditelan bumi.

INFO PENTING TENTANG NABI IBRAHIM
·         Raja Namrud memerintah empayar Babylon
·         Ahli nujum memberitahu  Raja Namrud akan lahir seorang bayi yg akan meruntuhkan kerajaannya.
·         Sejak itu Raja Namrud melarang kelahiran rakyatnya, baby2 lelaki dan ibu2 yg mengandung dibunuh.
·         Nabi Ibrahim lahir secara rahsia.
·         Setelah menjadi nabi, Nabi Ibrahim memberitahu bapanya supaya tidak membuat berhala dan melarang penduduk menyembah berhala.
·         Baginda ditangkap oleh Raja Namrud dan dibakar tetapi diselamatkan oleh Allah.
·         Baginda pergi ke Palestin tetapi pulang ke Babylon utk menyeru Raja Namrud supaya menyembah Allah.
·         Raja Namrud masih ingkar malahan mencabar baginda berperang.
·         Akhirnya Raja Namrud tewas kpd kumpulan nyamuk, ‘askar’ Allah.
·         Baginda terkenal sebagai bapa Nabi Ismail dgn kisah korban.

Bersambung kisah nabi2 yg seterusnya okeh hehehe

11 January 2012

terkesan di hati...

ehemmm.... post kali ni utk memuhasabah diri tun sikit.... berkenaan tentang peribadi diri, ketaatan, kesedaran diri sebagai hamba dan lain2 lagi... tun nak tanya sikit hehehe, ape beza 'perasaan' org yg solat dengan org yg tak solat??


subhanallah.... perasaan org yg solat tu susah nak digambarkan... tp tun cuba utk ceritakannya berdasarkan pengalaman....


jgn salah paham dgn soalan tun, tun tak tanya beza org solat dgn org yg tak solat... kita boleh nampak kan, ada yg solat kerana mcm2 lah...  kadang2 tu bila di tanya semua jawab solat kerana Allah tp dia tak sedar yg dia solat seolah2 utk cukup syarat je... ada yg solat kerana nak lepas kewajipan, ada yg solat kerana org lain, kerana nak syurga dan sebagainya... wallahua'lam...


'perasaan' org yg solat ni hanya dia sendiri sahaja yg tahu dan dapat merasainya... walaupun di nilai oleh org lain tentang solatnya sekadar menunjuk2 tp itu tak membuat hatinya down dan lain2.... haaa inilah keistimewaan perasaan org yg solat... hatinya da tetap! kenapa nak dengar cakap org lain sedangkan antara kita dgn Allah... Allah tau apa kita buat, org2 yg mulut jahat tu biaq p kat depa...

tun akan bagitahu juga perasaan org yg tak solat camne2... isshhh ayat bm tun agak mengelirukan ek, haishhh... tun guna ayat pasar je la eh... keh3...


sekiranya kita solat, dan tak tinggal2, tiba2 1 hari tu kita mula terasa tak nak solat sebab pikirkan dosa2 yg kita lakukan, sitan mula bisik, "kenapa nak solat, dosa tetap aku buat, Allah terima ke solat aku ni, sia2 je la aku solat camtu camni tp Allah tak terima"... walaupun kita da terima bisikan halus sitan tu, kita tetap solat jugak tp niat kita solat tu da lari ke arah lain sikit... hari2 lain sitan bisik lg "buat ape penat2 solat, kau solat utk org lain tgk ko solat, bukan utk Allah"... haaa tgk, cerdik betul sitan sekarang nih... hari2 lain sitan bisik lg power "ko buat je dosa tu sampai puas dulu, Allah kan maha pengampun mesti dia terima punya ko taubat nanti"...

nak puas sampai bilanya wehhh, nak tunggu puas tu sempat la kita jd kawan baik sitan dulu, masa tu tak ingat taubat lg dah ataupon da liat nak taubat sebabnya kita terus buat dosa tp tak dapat bencana lg tu pasal rasa selamat je, itu pon beruntunglah kalau di beri hidayah dpd Allah sebelum mati iaitu utk org2 terpilih je, ni kalau yg tak dapat hidayah sampai mati, masuk neraka free je la...


hidayah tu, tak semua org dapat... hidayah tu mahal... doa la macam mane sekalipun nak hidayah la, plisss Allah bg aku hidayah la, wehhh doakan aku dapat hidayah okeh, dan sebagainya tp kita takda usaha nak dapatkan hidayah tu takda gunanya la...


fiman Allah;
"sesungguhnya engkau (ya Muhammad) tidak dapat memberi hidayah petunjuk kepada orang yang engkau cintai, akan tetapi Allah yang memberi hidayah kepada siapa yang Dia kehendaki.." surah al Qasas ayat 56


firman Allah;
"jika kamu sangat inginkan mereka beroleh petunjuk, maka sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang yang berhak disesatkanNya; dan tiadalah bagi mereka sesiapa pun yang dapat memberikan pertolongan.. surah an Nahl ayat 37


nak hidayah tu kita kena cari, insya'Allah Allah akan tolong kita dan memudahkan kita... hmmm... perasaan org yg solat ni seperti kita di jaga oleh Allah... kita akan dapat merasainya! serius! banyak mana masalah pon, bila solat kan masalah kita ni boleh atasi, masalah tu boleh di atasi, kira ada je jalan keluar utk masalah2 semua... Allah pasti tolong kita... bila kita di timpa malasah, Allah nak duga kita je tu, kita sabar dan sabar dan sabar lg, haaa Allah bg ganjaran yg lain tanpa di sangka2 oleh kita...


firman Allah;
"dan janganlah engkau menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka" surah Ibrahim ayat 42


doa memohon selalu dapat mendirikan solat
wahai Tuhanku! jadikanlah daku org yg mendirikan solat dan demikianlah juga zuriat keturunanku.. wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.. surah Ibrahim; 40


ampa semua yg solat mesti tau perasaan bila tak solat kan... begitu juga la dgn tun... ishhh na'uzubillah, perasaan orang yang tak solat nih tun da pun merasainya... bila kita tak solat, kita sentiasa akan diselubungi dgn rasa bersalah, buat tu salah buat ni salah, serba tak kena... rasa sedih datang walaupun zahirnya happy tak ingat dunia... kadang2 tu kita akan dengar bisikan2 halus yg membuatkan kita semakin serabut! lepas tu datang la gangguan2 sitan di tambah dgn khalayan2 belaka dpd kita sendiri...

masa tu kita tak nampak yg sitan2 dok berkompang dgn kejayaan2 dorang... cepat nak naik angin, berangin tak bertempat pula tu... lg satu, segala nasihat tak boleh nak terima dah... sebabnya hati da keras, serta merta kita jadi sombong... sombong dgn Tuhan sebab menolak kebaikan... da la di dunia kita tak bahagia di akhirat pun sama..


Sementara itu setengah para ulama' membuat andaian berdasarkan hadis-hadis orang-orang yang meninggalkan solat fardhu itu sama nilaian dengan dosa seperti berikut:


    • Solat Subuh - Barang siapa yang meninggalkan solat subuh , nescaya Allah akan mencampakkannya ke dalam neraka selama 60 tahun.
    • Solat Zohor - Barang siapa yang meninggalkan solat zohor dengan sengaja dosanya sama dengan membunuh 1000 orang Islam
    • Solat Asar - Barang siapa yang meninggalkan solat Asar dengan sengaja , dosanya sama dengan seperti ia meruntuhkan Ka'abah (Rumah Allah)
    • Solat Maghrib - Barang siapa yang meninggalkan solat Maghrib dosanya sama seperti ia berzina dengan ibunya atau anak perempuan bagi orang-orang lelaki ataupun berzina dengan bapa atau anak lelaki bagi orang-orang perempuan.
    • Solat Isya' - Barang siapa yang meninggalkan solat Isya',  nescaya Allah tidak akan redha ia tinggal di dunia ini ( bumi Allah ) dan menggunakan segala nikmat kurniaan Allah. Segala gerak geri adalah semata-mata dalam keadaan berdosa kepada Allah s.w.t.
    "Sembahyang itu tiang agama, sesiapa yang mendirikannya maka ia mendirikan agamanya, dan barang siapa yang meringankan sembahyang maka ia akan diseksa"


    sedih sebenarnya tak solat nih kerana kita da jauh dpd Allah... tak jeles ke bila kita nampak org solat kita tak solat, Allah bg perhatian kat org tu, kita tak dapat... sama2 lah kita berusaha utk tarik perhatian dpd Allah... Allah Maha mengetahui, Dia tahu apa kita nak buat...


    Al quran ini disampaikan kepada manusia supaya mereka diberi nasihat dengannya; dan supaya mereka mengetahui bahawa sesungguhnya Dialah Tuhan Yang Maha Esa; dan supaya orang yang mempunyai fikiran, beringat dan insaf.." surah Ibrahim ayat 52


    anak buah tun belajar solat... heheheh...


    zahirah dan husnul




    amennnn

    02 January 2012

    jaundis !




    Baby wafdan ada kuning… sob3… cian baby… baby wafdan ialah anak kpd isma (kakak tun)… bersalin pada 23.11.11, tarikh lahir agak unik kerana 22.11.09 ialah peristiwa yg x kan dpt di lupakan oleh kami sekeluarga… dua tahun da berlalu… biarpun bertahun2 berlalu tetap segar dlm ingatan… cheeewaaahhh!! Hahhaa… x sangka isma bersalin lebih awal dpd yg di jangkakan! Konon da plan nak bersalin kat perlis, nak hospital swasta la ape laa,, tup3 kat hospital melaka.. kehhh3.. isma plan, Allah juga ada plan… banyak hikmah… isma masuk wad 22.11, dia yg masuk ambulans sendiri, mase tu suami isma kerja kat terengganu, tun dgn adik kat rumah ain, p tgk baby aqram anak ain hahaha…. Sgt comel mcm tun la wha100… kelakar je lah masuk ambulans sendiri di ikuti 3 lg ambulans yg lain kat belakang…
    Da masuk wad bersalin isma ajak abang ipar join teman isma bersalin… last2 abg ipar yg menangis teruk lebih dpd org yg bersalin wha1000… kelakar je
    Ape2 pun alhamdulillah semuanya berjalan dgn lancar… baby wafdan matanye sepet! Kiuuuuttt… ikut sape ntah… tp dua kali tgk mcm ikut muka tun hahahaa….
    Okeh, tun nak cite serba sikit pasal kuning nih… utk pengetahuan kita semua
    Cuba teka jaundis tu apa wehh?       
    Yaaa… penyakit kuning yg selalu terjadi kat bayi…
    Jaundis itu ialah satu keadaan yg terdapat pada bayi di mana mata dan kulit berwarna kuning. Keadaan ini disebabkan billirubin yg berlebihan di dalam badan.

    Haiisshh… bilirubin tu apa pula???
    Bilirubin itu ialah sejenis serum (bahan kimia) yg hadir di dalam darah yg ditapis oleh hati dan dibuang melalui ai kencing dan najis.
    Berlebihan bilirubin di dalam darah akan menyebabkan otak/sistem saraf rosak dan jika ia di tahap bacaan yg sangat tinggi boleh mengakibatkan kecacatan/sawan otak dan kematian.

    Tanda2 jaundis! BERBAHAYA!
    ·         Kurang aktif dan tidak bermaya
    ·         Bayi juga enggan menyusu dan kerapkali menangis
    ·         Kuning bermula dalam masa 24 jam kelahiran
    ·         Apabila kuning sampai ke bahagian peha bayi
    ·         Bayi demam/sawan dan badan kejang
    ·         Najis bayi berwarna kelabu (seperti tanah liat)

    Komplikasi jaundis!
    Jaundis yg tinggi menyebabkan ;
    ·         Bahagian otak bayi yg rosak akan mengakibatkan kecacatan akal dan serebral palsi
    ·         Terencat akal
    ·         Kurang pendengaran atau pekak
    ·         Kekejangan otot2
    ·         Masalah persekolahan apabila besar nanti
    ·         Kematian
    Sekiranya bayi kamu mendapat jaundis! PENTING!!
    Kamu dinasihatkan supaya ;
    ·         Dapatkan rawatan dgn segera di klinik atau hospital yg berdekatan
    ·         Teruskan penyusuan susu ibu dgn lebih kerap
    ·         Walaupun jaundis sedikit, bayi perlu dibawa ke klinik atau hospital utk ujian darah TSB (total serum bilirubin)
    ·         Jaundis perlu dirawati setiap hari selama 2 minggu sehingga jaundisnya berkurangan

    Nasihat utk kamu semua yg ada baby
    ELAKKAN ;
    ·         Mengambil jamu, rempah atau akar2 kayu
    ·         Mandi bayi dgn ubat cina tradisional
    ·         Memberi susu kambing kepada bayi
    ·         Memberi air glukos kepada bayi
    ·         Menjemur bayi di bawah cahaya matahari
    ·         Gunakan ubat gegat utk pakaian bayi
    ·         Letak bayi di bilik yg gelap
    Hmmm! Sgt bahaya kalau kita x ambil berat tentang jaundis nih… sekiranya kita mahukan anak2 kita sihat dan cerdas, ambil langkah awal sebelum terlambat… hehee…. Seronoknyaaa dpt baby baru